Grappig en leerrijk

Letterfretter 12 november 2020
De titel van het boek prikkelt de fantasie en dat vraagt maar om één ding: zo snel mogelijk op zoek gaan naar een antwoord of je haaien mag aaien... Eerst worden er nog een paar andere bijzondere vragen over dieren gesteld. Want waarom dragen kippen eigenlijk een kam op hun kop? Of waarom heeft een okapi een gestreept broekje aan zodat hij lijkt op een zebra? En kan een octopus in de knoop geraken met die vele armen? Niet alleen de vragen zijn grappig gevonden, ook de antwoorden doen je luidop lachen. Bij elke vraag staan er namelijk twee: het ene antwoord is totaal uit de lucht gegrepen, het andere is het échte weetje "Maar eigenlijk zit het zo...".
De lay-out van het boek (karton, met flapjes en een design met gestileerde figuren) doet vermoeden dat het een kleuterboek is, maar dat is niet zo. Voorlezen kan vanaf 5 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar. Door de beperkte tekst en de leuke vormgeving spreekt het ook kinderen aan die niet zo graag lezen.
Het boek is eentje uit de reeks "Wijze Weetjes" waarin ook "Kunnen bergen krimpen" en "Komt oude kaas van oude koeien" verscheen. Daar kijk ik al naar uit!

Meer recensies van Letterfretter