Hard verhaal met impact

Letterfretter 10 november 2019
Dit boek zag ik al vaak voorbijkomen in tal van boekengroepen en trok daarom meteen mijn aandacht in de Kringloopwinkel. Het verhaal gaat over 2 opgroeiende meisjes die sterk verwaarloosd worden door hun drankverslaafde moeder. Om en om vertellen ze hun kijk op het leven. De tijdsgeest was herkenbaar omdat ik zelf ook een kind van de jaren '90 ben. De auteur en ik verschillen maar 5 jaar in leeftijd.
Gelukkig was de verwaarlozing niet herkenbaar... want een moeder die enkel bezig is met haar zoveelste fles wijn en telkens een andere persoonlijkheid aan lijkt te nemen, het raakte mij wel. Is een boek om niet snel te vergeten. Als kind altijd bang zijn voor de gevolgen, niemand dichtbij laten komen... Werd er een beetje misselijk van. Ook heel mooi hoe de twee zussen samen proberen te overleven.
Jammer dat het later minder vlot loopt tussen Nico en Kine. Ze lijken allebei volledig verknipt door de trauma's uit het verleden maar willen dit liever op hun eigen manier verwerken.
Het is een hard boek, een hard verhaal met straffe taal (geen humor gemerkt). Meermaals beginnen Nico of Kine (vooral de eerste) voor mij in wartaal te praten. Daarom 3,5* en geen 4*.

Meer recensies van Letterfretter