Zoektocht naar de ultieme vrijheid

Letterfretter 13 oktober 2019
Ik viel voor de cover en de titel: allebei intrigerend genoeg om het boek te kopen... Het is nochtans een zwaar thema: een zus (Minthe) die zelfmoord pleegt en haar broer (Othello) die achterblijft. Othello gaat op zoek naar de reden van de zelfmoord en begint zijn eigen zoektocht naar vrijheid. Als je verwacht antwoorden te vinden, dan is dit niet het juiste boek. Ik weet nog altijd niet waarom Minthe vond dat ze zichzelf niet kon zijn in deze wereld en waarom enkel de dood een oplossing was. Als je verwacht dat de zoektocht van Othello verrassend is en een rollercoaster aan emoties, dan is dit ook niet het juiste boek. Het lusteloze, niet goed weten wat te doen met jezelf na zo'n gebeurtenis komt wel sterk naar boven. Als je verwacht dat de personages heel erg zijn uitgediept en dat je hun beweegredenen voor alles wat ze doen goed begrijpt, dan is dit opnieuw niet het juiste boek. Othello stopt opeens met studeren, hij laat zijn vriendin Bo achter en praat amper met zijn moeder. Zijn buurman Rowan komt plots in zijn leven en lijkt zonder uitgebreide uitleg meteen onuitwisbaar... Daar had ik het wel wat moeilijk mee.
Maar ondanks deze "bezwaren" geen slechte prestatie als debuut van de 18-jarige Roxanne Wellens die met dit boek een ode brengt aan haar grootouders die ook zelf uit het leven stapten.

Meer recensies van Letterfretter