Fantastisch

Onderzoeksjournalist Tim Schwab heeft met zijn debuut proberen aan te tonen hoe de Microsoft-miljardair Bill Gates gemythologiseerd wordt als de ultieme goede kerel. Het zij via media en politieke kanalen die hij via zijn filantropische ondernemingen heeft gefinancierd. Maar wat voor man in werkelijkheid achter de masker zich schuil houdt, dat ontdek je bij je het lezen van dit boek.

De auteur beargumenteerd dat “de Gates Foundation een non-profit, fiscaal bevoorrechte liefdadigheidsinstelling is die zich gedraagt ​​als een private equity-investeerder, durfkapitaalfonds of een farmaceutisch bedrijf.”
De stichting heeft bijvoorbeeld zichzelf zodanig opgesteld om de vertrouwelijke bedrijfsinformatie van concurrerende bedrijven in te zien en vraagt ​​liefdadigheidspartners om licentieclaims op hun technologie te verlenen.

Gates is zeer intelligent en zijn IQ stijgt boven het gemiddelde uit, maar qua emotionele intelligentie of empathisch inlevingsvermogen sluit hij toch als laatste aan in de rij. Hij is de rijke witte man die het leven van de arme mensen wil redden op zijn voorwaarden. Als er iets fout loopt schuift hij de verantwoordelijkheid van zich af.

De auteur maakt zich het meest zorgen over het gebrek aan transparantie in de VS, waarbij niet alleen Gates betrokken is, maar ook het toenemende aantal miljardairs met particuliere stichtingen. Deze organisaties houden zich niet aan dezelfde transparantienormen als publieke bedrijven, overheidsinstanties of politieke actoren.
Met dit boek wordt een duidelijke signaal afgegeven aan de wetgevers dat ze moeten beginnen met het reguleren van de grondslagen.

Ik ben zeer positief verrast. Meeste van mijn aannames bleken toch waar te zijn. Dat de auteur met volle moed en gedurfd zorgvuldig onderzoek heeft gedaan. Vervolgens de informatie in duidelijke taal op een interessante manier schrijven is niet makkelijk. Complimenten!

Dank je wel @atlascontact en @yvettecramer voor deze recensie exemplaar. Ik heb het vol bewondering gelezen.

Meer recensies van LifeChangerReader