Dit is het 5e deel in de Robert Hunter serie. Zijn voorgangers kregen van mij ook 5 sterren en ook dit keer ben ik weer omvergeblazen.

De kern van de plot draait om vragen over het maken van keuzes. Niet in de zin van uit vrije wil, maar hoe kiest iemand ervoor om te reageren als hem of haar onrecht wordt aangedaan door de keuzes van anderen. Wie bepaalt of een moord gerechtvaardigd is of niet? Wederom is het een kat en muisspel tussen de moordenaar en rechercheur Robert Hunter. Wanneer de moordenaar wordt onthuld, gaan zijn daden niet alleen over wraak. Chris Carter weet uit zijn ervaring als crimineel psycholoog om perfecte personages te creëren wiens acties zowel geloofwaardig als begrijpelijk zijn. De boodschap wat de auteur hiermee probeert over te brengen vond ik subliem. Vanuit het standpunt van de dader gebruikt hij zijn handelingen om een boodschap te sturen naar mensen die ervoor zouden kiezen om soortgelijke acties uit te voeren, zonder na te denken over de gevolgen van dergelijke acties.

Het plot is verassend en zit vol met onverwachte wendingen. Het hele persoonlijke leven van de rechercheurs veranderde door het spel van de dader in dit boek. Elke pagina die je omslaat onthult een nieuwe laag en houdt jou als lezer op het puntje van je stoel. Net als vorige delen is dit deel net zo gruwelijk goed! De moorden zijn vrijwel net zo wreed of juist erger. Dus als je het bloedbad aankunt dan raad ik het je zeker aan!
Ik kan niet zeggen in hoeverre de plot een verwrongen weerspiegeling is van de enorme verslaving aan sociale media, vooral omdat het boek oorspronkelijk al een tijdje geleden is geschreven en nu pas vertaald in het Nederlands. Inmiddels zien we dit soort basisverhaallijnen ook wel voorbijkomen op tv, maar Chris Carter was iedereen al een stap voor.

Een Voor Een is een hoog kwaliteitsthriller met een intelligent plot borden vol spanning, mysterie, originaliteit en natuurlijk een verborgen boodschap. Van mij krijgt het ⭐⭐⭐⭐⭐.

Meer recensies van LifeChangerReader