Het geheime verbond

Lilian 04 maart 2022
Alma en haar vader zijn al zeer regelmatig verhuisd, zonder dat Alma precies weet waarom. Wanneer ze net in hun nieuwe huis ingetrokken zijn staat opeens haar oma op de stoep. De oma die zij nog nooit ontmoet heeft. Alma’s vader wil echter helemaal niets met zijn moeder te maken hebben…
Wanneer Alma stiekem een brief van haar oma krijgt met het verzoek elkaar te ontmoeten, besluit Alma voor het eerst tegen haar vader te liegen. En wanneer oma vervolgens vertelt dat Alma een bijzondere Zonnevanger is, begint Alma zich steeds meer af te vragen waarom haar vader nooit wat gezegd heeft hierover.

Alma’s oma sleurt Alma mee in een avontuur waarvan Alma niet zeker is of zij dit wel kan. Ze moet namelijk een soort examen doen om officieel een Zonnevanger te worden. En waarom heeft haar oma zo’n haast?

Het geheime verbond is duidelijk een eerste deel van een serie. Er wordt veel tijd besteed aan de introductie van de personages en de uitleg van begrippen en situaties. Hierdoor is het verhaal niet overal even spannend maar wel heel interessant.

Dit boek is geschreven voor jeugd vanaf 8 jaar. Dit is wellicht wat jong om alles te begrijpen maar samen met een volwassene is het goed te lezen. Kinderen van een oudere leeftijd kunnen dit boek goed zelf lezen. Het taalgebruik is hier op aangepast. De spanning is ook zeker aanwezig, waarbij het heel persoonlijk is vanaf welke leeftijd dit geschikt is. Maar ook volwassenen gaan zeker plezier beleven aan dit boek!

Doordat er ruim de tijd wordt genomen leer je Alma heel goed kennen. Ik voelde veel sympathie voor haar. Ze is wat eenzaam en wordt gepest, maar Alma weet zich hier redelijk goed tegen te weren.

Het geheime verbond vond ik erg leuk om te lezen en ik hoop dat het tweede deel ook vertaald zal worden. Op de cover staat vermeld dat dit boek leuker is dan Harry Potter. Die vergelijking vind ik niet passend omdat er op een heel andere manier sprake is van magie. Desondanks heb ik hiervan genoten!

Meer recensies van Lilian