Cosy mysterie

Lilian 10 maart 2022
The body in the Library is origineel uitgegeven in 1942. Een behoorlijk oud verhaal dus! @uitgeverijrainbow heeft dit boek recent opnieuw uitgegeven in een handzame hardcover.

In de bibliotheek van de familie Bantry wordt een dood meisje gevonden. Maar wie is zij en hoe is ze in de bibliotheek terecht gekomen?
Miss Marple wordt door mevrouw Bantry uitgenodigd om samen het raadsel op te lossen, in gedeeltelijke samenwerking met de politie.

De moord in de bibliotheek zou tegenwoordig onder de Cosy Crime worden geplaatst, vermoed ik. Het speelt zich af op het Engelse platteland en de oude miss Marple legt op haar eigen manier verbanden die de politie niet direct ziet.
Het boek speelt zich overduidelijk af in het verleden en ademt de Engelse sfeer. Het ouderwetse taalgebruik is even wennen maar benadrukt ook het tijdperk waarin het zich afspeelt.

Moord in de bibliotheek draait vooral om het oplossen van de moord, miss Marple leren we minder goed kennen. Je kunt lekker mee puzzelen want het plot zou niet als een verrassing moeten komen wanneer je goed opgelet hebt. Echter; ik had dus niet goed genoeg op de details gelet waardoor de moordenaar voor mij wel een verrassing bleef.

Moord in de bibliotheek is mijn eerste boek van Agatha Christie en ik heb er van genoten. Het taalgebruik vergt wat meer concentratie tijdens het lezen maar draagt erg bij aan de sfeer. Ik had miss Marple graag beter leren kennen, maar anderzijds deed het niet af aan het verhaal dat dit niet het geval is.

Dit boek is een absolute aanrader wanneer je van een spannend verhaal houdt zonder dat er sprake is van (gruwelijke) details. De puzzel staat centraal en daar word je helemaal onderdeel van. Dit is zeker niet mijn laatste Agatha Christie ☺️

Meer recensies van Lilian