‘Een inkijkje in het leven van een strafrechtadvocaat’

Lilian 05 juni 2023
Leonie van der Grinten is strafrechtadvocaat en heeft haar eigen kantoor met de naam Meester Leonie. Je kent Leonie misschien van Instagram (@meesterleonie), waar zij dagelijks stories plaatst over haar werkzaamheden. En nu heeft zij ook een boek geschreven.

Meester Leonie gaat over het dagelijks leven van Leonie. Leonie vertelt aan de hand van diverse voorbeelden over de zaken die zij behandeld heeft. Daarnaast behandelt ze maatschappelijke vraagstukken in haar boek. Want hoe kan je nou een zedendelinquent of een moordenaar verdedigen? Is Leonie nooit bang? En hoe gaat ze om met de stress van haar werk? Leonie geeft hier allemaal antwoord op, afgewisseld met (advocaten)humor en een beetje zelfspot.

De verhalen zijn opgedeeld in korte hoofdstukken. Je kan het boek chronologisch lezen, maar je kan er ook voor kiezen om eerst de hoofstukken te lezen die je aanspreken aan de hand van de titel. Er is slechts één zaak die Leonie verspreid heeft over meerdere hoofdstukken. Deze korte hoofdstukken lezen erg prettig en snel, en je pakt het boek daardoor gemakkelijk op om nog even een verhaal te lezen. Of om, zoals ik, te denken ‘nou, nog één hoofdstuk dan’, om er vervolgens nog vijf te lezen. Want de verhalen zijn zo intrigerend, dat het boek wegleggen een hele opgave is.

Leonie heeft een heel fijne schrijfstijl. De begrippen uit het strafprocesrecht worden duidelijk uitgelegd en er is een begrippenlijst opgenomen in het boek. Situaties worden helder omschreven en Leonie geeft regelmatig aan hoe zij zich bij bepaalde situaties voelde. Het taalgebruik is soms wat complex, maar dat kan niet voorkomen worden. We hebben immers te maken met juridische termen. Het is Leonie echter goed gelukt om alles eenvoudig uit te leggen.

Zelf ben ik ook jurist met een grote interesse in strafrecht. Ik heb veel respect voor strafrechtadvocaten, omdat zij veel voor hun kiezen krijgen. Maar ook ik vraag me met regelmaat af hoe iemand bepaalde zaken kan verdedigen. Leonie geeft met Meester Leonie een hele goede inkijk in haar leven en haar motivering. Iedereen verdient een eerlijk proces. En daar heb ik zeker meer begrip voor gekregen door het lezen van haar verhalen. Maar ook het wel of niet invoeren van nog hogere straffen komt bijvoorbeeld aan bod. Doordat de motivering van Leonie vanuit haar praktijk komt, wordt het opeens veel gemakkelijker om begrip te krijgen voor bepaalde keuzes.
Leonie heeft zich als doel gesteld om strafrecht en de samenleving dichter bij elkaar te brengen. Met haar boek Meester Leonie heeft ze hier zeker stappen mee gezet! Ik raad dit boek aan iedereen aan. Het is interessant voor (beginnend) juristen, mensen die hier helemaal niets van weten en mensen die juist een hele sterke mening hebben over de werkzaamheden en onze rechtsstaat.
Ik weet zeker dat je na het lezen van dit boek anders tegen de strafrechtadvocaten aankijkt.

Meer recensies van Lilian