Indrukwekkend

Lilian 27 maart 2022
Dana en Chaurisse zijn zussen, maar alleen Dana is hiervan op de hoogte. Dana is namelijk de geheime dochter van James Witherspoon, die er alles aan doet om zijn geheime gezin ook daadwerkelijk geheim te houden.
Wanneer Dana en Chaurisse vriendinnen worden heeft dat vergaande gevolgen..

Het op één na beste leven bestaat uit 2 delen. Het eerste deel lees je vanuit Dana haar perspectief en het 2e deel vanuit Chaurisse.
Een fijne manier van vertellen omdat je zo beide personages goed leert kennen. Daarnaast wordt er veel verteld over de familie, over James en over ‘de omstandigheden’.

Jones heeft een heel fijne schrijfstijl. Je vliegt door het boek heen met zowel een lach als een traan. Ze vertelt heel veel over het (zware) leven van de zwarte Amerikaanse vrouwen, waarbij overleven centraal staat.
Vooral het verhaal van Dana is emotioneel; wetende dat je vader een dochter heeft die hij openlijk erkent en waarbij jij alles moet doen om uit haar buurt te blijven. De emoties en frustraties zijn duidelijk voelbaar.
Wanneer Dana en Chaurisse elkaar leren kennen blijkt dit grote gevolgen te hebben.

Deze roman heeft indruk op mij gemaakt. Ik heb genoten van de schrijfstijl en van de personages, en kan dit boek absoluut aanraden als je van romans houdt en inzicht wilt krijgen in de Afro-Amerikaanse cultuur, vooral van de voorgaande generaties. Je zit direct in het verhaal en belandt in een emotionele achtbaan, waarna je het boek met een tevreden zucht zal dichtslaan.

Meer recensies van Lilian