Bezeten: een sterk debuut

Lilien 06 december 2019
Met dank aan Loft Publishing voor het recensie-exemplaar.

‘Het was een goede nacht om een lijk te presenteren….Ze was pas veertien…
Onder de bivakmuts liep een traan over zijn wang.’

Met deze ijzersterke woorden zet schrijver en regisseur van korte films, Sander Blom zijn eerste stappen in de boekenwereld. Zijn creatie, rechercheur Daniël Huizinga, krijgt te maken met een verdwijning van een jong meisje dat kort daarna vermoord op een verlaten akker wordt gevonden.

De moordenaar heeft sporen op haar lichaam achtergelaten die erop wijzen dat er een volgende slachtoffer te betreuren zal zijn. Daniël hoopt de vertrekkende groepschef in Winschoten op te volgen en de leiding te krijgen over deze zaak. Groot is zijn wrok en woede dan ook als blijkt dat de Rotterdamse Irene Bouwman zíjn promotie heeft gekregen. Terwijl Daniël Irene wantrouwt en vermoedt dat zij iets verbergt, moeten ze de strijd aangaan met een onverschrokken kindermoordenaar.

Sander Blom heeft een sterke doch menselijke rechercheur geïntroduceerd die hopelijk in vervolgboeken zal voorkomen. Vanaf het begin is het duidelijk dat Daniël niet tevreden is met zijn leven. Zus Eva en zijn ouders zitten hem op de huid om een vrouw te vinden en een gezin te stichten. De band met Eva is goed, maar zijn ambities hebben altijd in de weg gezeten in de relatie met zijn ouders. Neemt hij daarom roekeloze beslissingen die hem zijn carrière bij de politie kunnen schaden? Of is het toch jaloezie op Irene en zijn drang om te bewijzen dat zij niet de geschikte persoon is voor de baan?

Het verhaal wordt vanuit Daniël gezien, maar ook vanuit het perspectief van de kindermoordenaar, waardoor het verhaal meer diepgang krijgt. De lezer krijgt medelijden met de moordenaar; duidelijk is dat hij worstelt met een onbekende verschrikkelijke trauma. Hij lijkt zijn slachtoffers te willen straffen. Is dat voor onrecht dat hem is aangedaan of iemand anders? Hierdoor wordt het moeilijk om de moordenaar meteen te veroordelen en als koelbloedig en onmenselijk te beschouwen. Hoewel de daad zelf om een kind van het leven te beroven vreselijk is.

Naarmate de zaak vordert, verslechtert de verhouding tussen Daniël en Irene, en eigenlijk met de hele rechercheafdeling. Het komt zelfs zover dat de roekeloze Daniël wordt geschorst. Daniël is vastberaden om zowel Irene als onbekwaam te tonen als om de moordenaar te stoppen.

Bezeten is een spannende thriller, een echte page-turner. Wel een digitale, aangezien Loft Publishing boeken alleen als E-book publiceert. Voor abonnees van Kobo Plus van Bol.com is het E-book gratis te lezen. Het verhaal is vlot geschreven met korte dialogen en ik heb het boek in een avond uitgelezen.

Ik ben verrast door de kwaliteit van de nieuwe generatie thrillerauteurs. Laat af en toe de Scandinavische thrillers in de winkel liggen en kies voor de nieuwkomers van eigen bodem.

Meer recensies van Lilien