Chaos in Amsterdam

Lilien 08 mei 2022
Vannessa Thuyns is een mij nog onbekende auteur als ik haar nieuwste boek ‘De kluts kwijt’ mag lezen van Bookchoice. Thuyns schrijft nog maar pas een paar jaren, maar dit is toch alweer haar zesde boek. Er zullen nog zeker twee feelgoodromans volgen bij VKB Uitgeversgroep.

Naomi Kolwaard heeft een goede baan en leuke vrienden. Een relatie heeft ze niet, maar daar heeft zij ook geen tijd voor. Vader Harm lijdt al enkele jaren aan Alzheimer en zit nu in een progressieve fase waar hij steeds meer vergeet. Daardoor vormt hij een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Moeder Marie wil haar man thuis houden en de verzorging vraagt veel van haar. Zusje Daan heeft de familiebanden verbroken na een ongeplande tienerzwangerschap en zorgt als alleenstaande moeder voor Emily. Hierdoor draagt Naomi de zware last van het omgaan met een dementerende vader en haar moeder alleen.

Dan valt er een brief op de mat. De Kolwaards moeten hun boerderij uit omdat de eigenaar deze wil verkopen. De eigenaar Terence, Naomi’s ex, wil wel afzien van de verkoop als Naomi haar journalistieke vaardigheden gebruikt om zijn restaurant zodanig in de spotlights te zetten dat er extra boekingen komen. Daarvoor moet Naomi een artikel schrijven over de persschuwe chef Jonas. Maar Jonas wil niet geïnterviewd worden. Zonder interview geen afstel van verkoop en moet vader Harm zijn vertrouwde huis uit. Wat nu? Naomi heeft geen keuze, ze moet Jonas overhalen.

‘De kluts kwijt’ gaat over letterlijk de kluts kwijt zijn door dementie, maar ook niet meer weten wat te doen. Thuyns weet een prachtig verhaal neer te zetten over Alzheimer en de gevolgen daarvan voor patiënt en het gehele gezin. Ik heb regelmatig tranen in de ogen gehad, maar het verhaal is niet overdreven sentimenteel. Het is leuk om te lezen hoe Naomi nader probeert te komen tot Jonas. Mijn favoriete persoontje was toch Emily. Een stoere maar gevoelige meid met een groot hart. Thuyns heeft er een fan bij. Vier sterren voor dit heerlijk verhaal dat lekker vlot leest.

Meer recensies van Lilien