Heerlijk voor in de kerstvakantie

Lilien 15 december 2021
Ik ben niet erg dol op korte verhalen, ook wel novelles genoemd. Een verhaal moet net als een favoriete spijkerbroek na het wassen aanvoelen. Eerst een beetje strak, een beetje stroef en onwennig over de benen schuiven en dan woon je er het liefst dag en nacht in. Je maakt kennis met de hoofdpersonen, de bijfiguren en de situatie. Dan vorm je je een beeld van de karakters en al lezende zit je helemaal erin en wil je het boek uitlezen, maar ook weer niet, want dan moet je afscheid nemen.

Echter, een goede auteur kan ook met een novelle van 100 pagina’s of minder je onmiddellijk in het verhaal trekken. Saskia M.N. Oudshoorn is zo’n schrijfster. Met ‘Stormachtige herfst’ heeft ze het voor elkaar gekregen om in de eerste scène een duidelijk beeld te scheppen van Charlotte en Maes. Een echtpaar met twee jonge kinderen, dat door de coronacrisis veel op elkaar aangewezen is. Het huwelijk vertoont al wat scheurtjes door de spanning. Charlotte neemt niet eens meer de moeite om zich netjes, laat staan aantrekkelijk te kleden of zelfs haar haren te kammen. Een situatie die veel lezers zullen herkennen. Na bijna twee jaar thuiswerken in een te krappe ruimte met partner en/of kinderen en de collega’s alleen vanaf de torso online zien, is het allemaal te veel gedoe. Charlotte merkt dat Maes zich steeds meer terugtrekt. Ze voelt zich geen onderdeel van het team meer. Zou Maes betrokken zijn bij een andere vrouw?

De bom barst inwendig als Maes besluit met de kinderen een weekje herfstvakantie te vieren in Zeeland. Zonder Charlotte. Nu weet Charlotte het zeker. Maes heeft een ander. Het grote huis voelt leeg aan zonder haar man en kinderen. Ze wil niet thuis wachten tot het Zwaard van Damocles valt en besluit een wellness-vakantie te boeken. Samen met de hond Olly gaat ze naar de Veluwe toe waar ze de knappe boswachter Storm ontmoet. De grote stoere man met stevige biceps en lichtblauwe ogen. De man die duidelijk zijn interesse in haar laat merken…

‘Stormachtige herfst’ is een feelgood novelle. Oudshoorn heeft meerdere feelgoods geschreven, maar ook een aantal thrillers. Persoonlijk had ik het fijn gevonden als het verhaal was uitgewerkt tot een spannende feelgood ook wel romantische thriller genoemd. Oudshoorn is goed in het verbinden van beide verhaalstijlen en dat geeft een verhaal een extra dimensie. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik een nogal hebberige lezer ben. More (pages) is better. ‘Stormachtige herfst’ is een goede ebook om in de kerstvakantie te lezen. 3 sterren.

Meer recensies van Lilien