Mmmokkataart

Lilien 04 mei 2021
Susan Muskee verblijdt ons in deze barre tijden met alweer het derde deel van de ‘Liefde, natuurlijk’-serie die draait om de vriendinnen Cleo, Kim, Abigail en Sophie. In Scones & Spotlights kregen we het verhaal van Cleo te lezen die meedeed aan een talentenshow en Kim verlegde haar grenzen letterlijk naar Duitsland in Polaroids & Poederdozen. Marathons & mokkataart gaat over Abigail.

Na eindeloos geschaafd te hebben aan haar afstudeeropdracht heeft Abigail eindelijk haar diploma gehaald. Haar vader Dave en broer Bruce zijn erg onder de indruk van de plannen die zij heeft geschreven over de drie sportscholen van de familie. Zodanig zelfs dat zij groen licht krijgt om de plannen daadwerkelijk uit te voeren. Een grootschalige renovatie begint. Abigail blijft door haar perfectionisme overal beren op de weg zien en heeft weinig vertrouwen in zichzelf. Toch moet ze op een gegeven moment haar grotemensenbroek aantrekken en de verbouwing van locatie Noord overzien als haar vader voor een sportevenement naar Japan vertrekt en Bruce naar Berlijn om daar de marathon te lopen. Zelf gaat Abigail over een paar maanden de marathon in New York lopen, dus mag de verbouwing helemaal geen vertraging lopen.

Iedereen denkt dat Abigail zich onnodig zorgen maakt door haar perfectionisme en besteedt daar geen aandacht aan. Abigail is een no-nonsense vrouw en klopt zelfs niet bij haar vriendinnen aan als ze het niet ziet zitten als in de eerste week de locatie Noord onder water staat en de planning aangepast moet worden. Cleo zit ergens in Europa, Kim is in Berlijn bezig en Sophie probeert haar Amerikaanse droom waar te maken. Ze voelt zich alleen en denkt veel aan haar moeder die haar gezin in de steek heeft gelaten toen Abigail nog erg jong was.

Abigail gaat regelmatig een kop koffie en overheerlijke (mokka)taart halen in The Rolling Stones, de tearoom van vrienden waar Cleo voorheen werkte en Cleo’s vriendje nog steeds. Daar maakt Abigail kennis met Robin, de nieuwe barista met donker krullend haar en een neusring. Robin komt uit Renesse en heeft psychologie gestudeerd. Abigail kan het meteen met Robin vinden en een warme vriendschap wordt opgebouwd.

Muskee besteedt veel aandacht aan de verbouwing, en die stukken vind ik persoonlijk nogal saai en overbodig. Niet omdat het saai geschreven is, maar ik heb niets met verbouwingen. Ik geef liever de mensen mijn aandacht. Wat zij erg goed doet, is het beschrijven van menselijke emoties. Faalangst, drang naar perfectionisme, eenzaamheid en liefde. Abigail heeft vooral met liefde en gevoelens moeite. Dat is ook niet gek als je moeder haar gezin in de steek heeft gelaten voor een man.

Er valt veel te verwerken dus voor Abigail. Het leven loopt nu eenmaal niet volgens planning. Dat is wel duidelijk als ze tijdens het hardlopen struikelt en daarbij haar enkel verzwikt. Als ze daarbij ook nog verliefd wordt, weet ze helemaal niet meer waar het te zoeken. Zij is een binnenvetter en ondanks dat ze dol is op haar vriendinnen, geeft ze zich moeilijk bloot.

Dan gebeurt er iets en het leven wordt op zijn kop gezet. Voor het eerst van haar leven heeft Abigail geheimen voor haar familie en vriendinnen. Wat moet ze doen? Komt het goed met de verbouwing? Kan de sportschool op tijd open? Wat moet ze aan met haar gevoelens?

Muskee heeft een leuke feelgoodroman geschreven die goed past bij de eerste twee delen. De nadruk in dit boek ligt meer dan bij de andere bij gevoelens en je anders voelen. Hoe ga je daarmee om? Hoe weet je of wat je voelt ware gevoelens zijn? Ik heb enorm veel in zin in het vierde en zeer waarschijnlijk laatste deel van deze serie. Een welverdiende 3 sterren voor Marathons & mokkataart.

Meer recensies van Lilien