Kerst: feest of verdriet?

Lilien 16 december 2021
Kerststuk– Saskia M.N. Oudshoorn ****

Kerst. Voor de een betekent dat familie & vrienden, gezelligheid en lekker eten & drinken. Voor de ander is dat eenzaamheid, een schamel maaltje met of zonder kat. Weer een ander leeft dan in extreme angst. Het is niet voor niets dat met de Kerst meer zelfmoorden en huiselijk geweldsincidenten plaatsvinden.

Dit gegeven gebruikt Saskia M.N. Oudshoorn als basis voor haar nieuwe korte thriller. Namens Vrouwenthrillers.nl mag ik dit boek recenseren voor jullie. Oudshoorn is geen groentje meer in de Nederlandse schrijverswereld. Ik heb bijna al haar boeken, feelgood & thrillers, gelezen.

Manon is getrouwd met Gert. Waar Gert eerst nog zo lief en aardig was, zo anders wordt hij naarmate de relatie vordert. Als Manon zwanger wordt van zoon Caspar, sluit het net om haar en ziet ze geen uitweg meer uit de relatie. Voor de buitenwereld lijken ze het perfecte gezin. Manon verbergt de waarheid ook voor haar ouders en zelfs haar zus Julia. Veel lezers zullen zich in dit plaatje herkennen.

Dan besluit Manon iets aan de situatie te doen. Ze krijgt hulp van zus Julia en zodoende kruist haar pad met dat van Marije de Koning. Zij is de baas van Julia, getrouwd met Sven en moeder van de lieflijke Sterre. Hier volgt een stuk verhaal dat in mijn ogen het beste werk is van Oudshoorn. De mate waarin de emoties worden beschreven én gevoeld door mij is enorm sterk. Oudshoorn weet in een paar woorden de toestand te beschrijven zonder overdreven sentimenteel te zijn. Ik schaam me niet om te zeggen dat ik luid snikkend een hele doos tissues erdoor heen heb gejaagd. Als een schrijver je zo kan meenemen in een verhaal, dan ben je echt goed met woorden.

Wat ik jammer vind is, is dat er zoveel elementen in het verhaal zitten die eigenlijk meer aandacht verdienden. Dit verhaal had gerust 4x zo lang mogen worden. De vaart van het verhaal en van de emoties was erg hoog. Ik zat in een ijzingwekkende rollercoaster. Nauwelijks op adem gekomen, diende de volgende situatie zich al aan. Ik zou zelf dit verhaal niet als een thriller typeren, maar meer een roman. Ik zag een ontwikkeling in de karakters die ik verder wilde volgen. Door de wending van het plot laat Oudshoorn een gaatje open voor een (langer) vervolgverhaal. 4 sterren voor dit mooi maar emotioneel beladen verhaal.

Meer recensies van Lilien