Zoektocht naar identiteit

Lilien 13 januari 2022
Vossenjacht – Racheda Kooijman

Zelf had ik het boek nooit gekocht – teveel boeken om te lezen en te weinig geld én tijd. De cover trok mij niet aan. Maar toen ik mee kon doen met de Hebban leesclub, heb ik mij opgegeven, omdat ik toch benieuwd was naar het verhaal van Racheda Kooijman. Net als de hoofdpersoon Nadia in dit debuut, is Racheda van Nederlandse en Marokkaanse afkomst. Haar vader verdwijnt al snel uit haar leven en zij blijft samen met haar blanke Nederlandse moeder. Maar kun je je heel voelen als de helft van je genenpoel er niet is?

Met verwachtingen van een zoektocht à la Spoorloos en heftige cultuurverschillen begon ik aan het boek. Eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat ik enigszins geïntrigeerd was door de beginscène bij een spiritueel begeleider, maar dat ik al gauw door de grove expliciete seksscènes het boek wilde wegleggen. Maar omdat ik het boek voor de leesclub las, ploeterde ik verder. Daar ben ik blij om. Als je voorbij de ruwe schrijfstijl kijkt, leer je Nadia kennen. Rauw en onbedekt.

Nadia heeft haar vaders aanwezigheid in haar leven gemist. Ze vertelt iedereen dat zij het resultaat is van een vakantieliefde tussen haar Nederlandse moeder en een Spaanse man. Half-spaans zijn was minder erg dan half-Marokkaans in Amsterdam. Ze hoort hoe mensen bevooroordeeld zijn en Marokkanen racistisch bejegenen.

Maar ze is wel nieuwsgierig naar haar vader. Spoedig vindt een ontmoeting plaats. Ze ontmoet ook zijn vrouw en zijn schare dochters. Ze wil wanhopig erin passen, maar de kloof is te groot. Zij is te Nederlands, te vrijgevochten om in haar vaders cultuur te passen. Thuis kan ze ook niet met haar moeder praten. Die is vaak zowel mentaal als fysiek afwezig. De enige die haar begrijpt is ex-collega en fling Reyn. Samen gaan ze naar Marokko om de ontbrekende puzzelstukjes van Nadia’s identiteit te zoeken.

Vossenjacht voldeed niet aan mijn verwachtingen, maar toch raakte Nadia’s zoektocht me wel. Helaas werden vooroordelen wel bevestigd en vraag ik me af of Nadia wel iets heeft gemist door haar vaders afwezigheid. Ik geef het boek 3 sterren.

Meer recensies van Lilien