Afgeschreven: Niets is wat het lijkt

Linda de Jong 03 december 2023
Nooit meer, had Sasja besloten. Maar wat als er levens van afhangen?

‘’Ik gris mijn tas van de stoel naast me en voel dat hij zwaar is. Te zwaar. Als de tas op mijn schoot een stukje openvalt, stokt mijn adem. Tussen de vertrouwde spullen die ik verwacht, zoals mijn telefoon, sleutels, en een flesje water, ligt iets wat ik totaal niet verwacht. Ik neem het spekstenen beeldje uit de tas en zie dat het niet meer zijn helderwitte kleur heeft.
Pas dan snap ik dat het niet mijn voorhoofd was dat klam en plakkerig aanvoelde, en zie ik mijn handpalmen. Net als het beeldje zitten ze onder het bloed.’’

Toen ik de omslag van Afgeschreven zag, was ik gelijk nieuwsgierig. Ik heb tot nu toe alles gelezen van Angelique en de cover is alvast te gek. Want lijkt het nu zo, of zit er echt een opening in de cover? In het midden zien we een close-up van een vrouw. Haar gezicht is kapotgescheurd en is er een stuk tekst zichtbaar. Het is meteen duidelijk, Angelique heeft weer een gruwelijke seriemoordenaar uit haar mouw geschud. Het verhaal begint met een proloog van Copycat die uitvoerig uit de boeken doet wat een scalpel kan. De toon is gezet.

Wie Sasja Winters zegt, zegt De Maasstadmoorden-reeks. Met de serie werd ze in een klap een bekende thrillerschrijfster. Maar ze is er helemaal klaar mee. Een heftig incident met de uitgever is de druppel: nooit meer wil ze nog iets met de schrijfwereld te maken hebben. Gelukkig vergeet men snel en de serie en schrijfster raken uit beeld. Maar dan staat er ineens politie voor haar deur. Er is een jonge vrouw vermoord op precies dezelfde wijze als in haar eerste boek. En de moordenaar heeft een niet mis te verstane boodschap achtergelaten voor Sasja: Voltooi de serie of er zullen meer slachtoffers vallen!

Angelique weet als geen ander hoe ze de druk op moet voeren of juist vertragen, om dan onder die serene rust toe te slaan. Het verhaal is technisch tot in de puntjes geperfectioneerd en er zit altijd een laag met latente vertroebeling die suggereert dat er meer is dan je als lezer ziet. Een uitnodiging om tussen de regels door te lezen en het onheilspellende gevoel te verklaren.

De hoofdstukken zijn opgedeeld tussen Sasja en Martin, één van de twee hoofdrechercheurs die op de zaak zitten en een sporadische note van Copycat, de onbekende dader. De korte hoofdstukken houden je gekluisterd aan dit boek. De auteur weet de gruwelijkheden te verzachten met humor. Het helpt de lezer om weer scherp te zijn voor de volgende daad voltrekt.

Sasja Winter is een interessant personage. Ondanks de gruwelijkheden in haar boek is ze eigenlijk een softie en zou ze veel liever feelgood schrijven. Maar ze is soms ook ergerlijk passief. Ze heeft verontrustend genoeg weinig herinneringen aan bepaalde zaken en alles lijkt haar te overkomen in het leven. Terwijl Angelique zorgvuldig de tijd neemt om haar hoofdpersonage uit te diepen, schrijft ze ook over de typische problemen waar haar personages mee worstelen. Het geeft voldoende achtergrondinformatie om het verhaal uit te diepen en meer body te geven en iedereen maar dan óók iedereen verdacht te maken.

Ondanks dit een standalone is, zou een serie met de twee hoofdrechercheurs gaaf zijn en ik heb het vermoeden dat we misschien meer gaan horen van Sasja Winters ;)

Waarschuwing ----> Afgeschreven - De nieuwe thriller van Angelique Haak verschijnt op 13 december!

Meer recensies van Linda de Jong