Een maf avontuur met Dwars & Co

Linda de Jong 08 juni 2021
Het zal niet veel mensen ontgaan zijn, want Dwars & Co kwam met veel tamtam aan. De kleine vertraging (ingecalculeerd, of toch de schuld van die kleine wezentjes) zorgde ervoor dat toekomstige lezers gelijk op hun hoede waren, want een gewaarschuwd mens telt voor tien!

Er gebeurde hier al een tijdje rare dingen. Zo werden er bij ons, maar liefst drie raampjes ingetikt. Zelfs die van mijn mooiste boekenkastje, en dan precies het raampje waar Dwars & Co achter stond. (Hmmm…) De glazen vaas met pioenen, viel tijdens het vullen met water, plots in twee stukken en de volle tandpasta tube was helemaal leeg. Toeval, of waren er Dwarsliggers aan het werk geweest?

De opvallende omslag is in ieder geval dwarsliggersproof. Ik verdenk ze achteraf, dat ze daar de ruitjes mee hebben ingetikt. Het maakt in ieder geval nieuwsgierig, want wat is het verhaal achter al die dwarsigheid en hoe kunnen we voorkomen dat ze opnieuw binnenkomen?

Zodra je het boek opent zie je een groot gangenstelsel in het riool en leer je de kleine, vreemd uitziende wezentjes kennen. Zo ontmoeten we Stip, Klum, Flo en Jazz, maar er zijn er nog veel meer. Door een desastreuze gebeurtenis in het verleden zijn ze daar terecht gekomen. Hun business ‘Dwars & Co’, wordt aangestuurd door de hoofd-dwarsligger en leraar: meester Dram. Ze hebben eigenlijk maar één taak, namelijk mensen(monsters) het leven zuur maken.

De leerlingen (groenlingen) hebben de opleiding voltooid, maar pas als ze geslaagd zijn voor de eindmissie krijgen ze het felbegeerde diploma in handen. Voor Stip luidt de eindopdracht dat hij honderd huishoudens van flatgebouw De Wolkenschrabber in de soep moet laten lopen. Dat gaat niet helemaal zonder slag of stoot. Sterker, door zijn fout loopt de populatie Dwarsliggers nu groot gevaar.

De hoofstukken zijn kort en er gebeurt van alles dus je vliegt, met (of zonder) 'rondzwaaier' door het boek heen. De gedetailleerde en beeldende zwart-wit illustraties van Bas Schel en de woordgrapjes doen de rest. Per bladzijde staan er een paar regels dat weer uitnodigt om razendsnel verder te willen lezen (maar ook dat kan best een hengeltje van een van de dwarsliggers zijn. (Je weet het nooit.)

Achterin is er een verklarende woordenlijst toegevoegd. Ik zie aankomende jaren nog wel een aantal van de verzonnen woorden als: rammers, knipknaptangen en knaagzagen opgenomen worden in ’Het Woordenboek der Nederlandsche Taal’.

Het verhaal is grappig en humoristisch geschreven, maar bevat ook waardevolle lessen dat je niet te snel moet (voor)oordelen, of uit moet gaan dat de mening van anderen altijd correct is. Het gaat ook over zelfvertrouwen, vriendschap en vindingrijkheid.

De avontuurlijke tocht van de hoofdkarakters zorgt voor veel hilarische kapriolen en spannende momenten waardoor het verhaal veel vaart heeft. Het doet me denken aan de Gorgels, de Smurfen, maar vooral aan de animatie avonturen van Monsters & Co. Het is de vraag of het allemaal goed afloopt, maar daar doe ik geen uitspraken over, daarvoor moet je het verhaal toch echt zelf lezen.

De auteur heeft er goed aan gedaan het lettertype rustig te houden en de illustraties niet in te kleuren. Daardoor oogt het geheel (ondanks het drukke verhaal en wisselend lettertype) rustig. Het maakt Dwars &CO ook geschikt voor (groenlingen) en moeilijke lezers.

De leeftijd is van 7 t/m 12 jaar, maar eigenlijk is het boek geschikt voor alle leeftijden. Ouders of leraren zullen er zeker ook lol in hebben, want het is vernieuwend, grappig en zelfs herkenbaar.

Dwars & CO | Auteur Rico Hop | Illustraties van Bas Schel | Uitgeverij Lannoo | Leeftijd: 7 t/m 12 jaar | Prijs 13,99 euro.

Meer recensies van Linda de Jong