Een Prachtig Noordpool-Verhaal

Linda de Jong 27 februari 2024
De Dieren Van Het Bevroren Noorden

Zodra je het boek openslaat, weet je het: Dit is de Noordpool. Hij bevindt zich aan de bovenkant van de aarde - een bevroren zee in een cirkel van land. Het is er koud, uitgestrekt en er leven allerlei dieren. Dieren die gemaakt zijn voor deze plek, en deze plek is gemaakt voor hen.

In dit mooie boek maken we een reis naar de Noordpool en terug, van de herfst naar de lente. Het verhaal begint en eindigt met het bijzondere boskikkertje, een piepklein diertje dat bevriest voor de lange poolwinter. Onderweg ontmoeten we ijsberen, een poolvos, narwallen en vele andere dieren en ontdekken we hoe elk van hen perfect is aangepast aan het leven op de toendra, in de oceaan en op het ijs.

Wist je dat de enige roofvogels die 'het hele jaar door in het noordpoolgebied leven’ sneeuwuilen zijn? En dat hun prooi, lemmingen niet alleen van kleur kunnen veranderen in de winter, maar dat ze 'sneeuwklauwen' hebben waarmee ze door sneeuw en ijs kunnen graven.

Naast foto’s en beschrijvingen van wonderbaarlijke wezens die in het noordpoolgebied leven, leren we ook over de diversiteit aan leefgebieden in het bevroren noorden. Er zijn naaldbossen met 'naalden en kegels' en 'mossen, korstmossen en paddenstoelen'. Dan zijn er weer 'poelen en meren' die bevriezen tijdens de Arctische winter 'wanneer de temperaturen' dalen tot - 45℃'. En er zijn toendra’s met stukjes (boom)tapijt: ‘een vlakke rotsachtige vlakte gescheiden door rivieren' met passerende rendieren'. Zij maken de langste trektochten van alle landdieren.

Verder op zee, verschuift het ijs langzaam. Terwijl het wringt en schuurt, klinken er kreunende en jammerende geluiden. De Arctische wateren zijn het thuis van o.a. de mysterieuze Beluga walvissen en Narwallen. Hoewel ze allebei 'dikke lagen vet dragen om ze warm te houden in het ijskoude water', hebben ze geen van beide rugvinnen. Dit komt omdat het warmteverlies zou veroorzaken en zwemmen onder ijs moeilijk zou maken.

De tekst van Jane Burnard en de illustraties van Kendra Binney laten ons de ontzagwekkende schoonheid van het Noordpoolgebied zien. Het verhaal begint eigenlijk al bij de hardcover. Alle elementen van het boek sieren de omslag, van het kikkertje tot de rendieren en van de paddenstoelen tot de naaldbomen. Wanneer je het boek zachtjes beweegt zie je de sneeuwvlokjes oplichten.

Ga je mee op reis naar de Noordpool?
Dit is niet alleen een leerzaam verhaal, maar het zal ook zeker inspireren tot verwondering over de natuur. Prachtig!

Meer recensies van Linda de Jong