Hej Denemarken, fijne weglezer

Linda de Jong 20 november 2020
Inmiddels staan er al heel wat thrillers van de Vertrek-serie in de kast, dus persoonlijk vind ik deze samenwerking tussen verschillende auteurs van De crimecompagnie erg leuk. Ook omdat het de eerste winterthriller is in de serie.

De omslag ziet er sfeervol uit en ondanks dat het kleurrijke huisje anders is dan het wit gepleisterde huis, met rieten dak, waar Merel en Robin in het verhaal verblijven, krijg je direct zin om het te lezen.

In het begin van het verhaal zijn we nog in Nederland, waar Hilda in de proloog met hoge snelheid de traptreden af rent. Angst balt zich samen in haar buik. Wat is er gebeurd, dat ze zo bang is? Het is even afwachten, want het grootste gedeelte van deze ik-vertrek-thriller speelt zich af in met andere hoofdpersonen in Blavand, in West-Denemarken om precies te zijn.

Net op het moment dat Merel promotie kan maken, als filiaalleidster komt ook haar vriend Robin thuis met goed bericht. Toevalligerwijs heeft het bedrijf waar hij voor werkt, Spa4U, een man nodig in Denemarken, voor promotie doeleinden en Robin komt daar direct voor in aanmerking.

Hoewel Merel haar promotie aan de kant moet schuiven en daar aanvankelijk niets van wil weten, laat ze zich toch om praten. Optimistisch als ze is ziet ze al snel voordelen. Misschien kan ze een eigen bedrijfje opzetten in houten speelgoed?

De korte hoofdstukken laveren tussen Robin en Merel, en zo krijgt de lezer een inkijkje in hun beider hoofd. Al snel valt het vreemde gedrag van Robin op en je krijgt al snel het vermoeden dat hij betrokken is bij duistere zaakjes. Voor hem een goede reden om halsoverkop te vertrekken naar het buitenland, maar voor Merel gaat het echter wat snel allemaal. Ze krijgt amper tijd om afscheid te nemen van haar ouders.

Gelukkig komen ze op een prachtige plek terecht, een groot huis met zwembad en sauna boven op een duin, met uitzicht op de Noordzee. Net als Merel er helemaal zin in heeft, gebeuren er vreemde dingen in en rondom het huis. De personages in Hej Denemarken worden flink tegen elkaar uitgespeeld. Wie is te vertrouwen en wie niet? Een aantal incidenten doet vermoeden dat niet iedereen even blij is met de komst van Robin en Merel naar Denemarken. En al snel doet iedereen rondom het jonge stel verdacht.

De auteur weet goed een onveilige sfeer te creƫren die onder de huid kruipt. Wat is echt en wat is verbeelding? Je snapt dat het voor Merel een nachtmerrie moet zijn. Wanneer je pas in het buitenland bent, zonder de taal goed te spreken en je afhankelijk bent van je vriend die je dacht te kennen. Hoewel niet alles even realistisch is, en de Deense cultuur niet helemaal tot zijn recht komt, wil je graag weten hoe het afloopt.

Dan wordt Robin gearresteerd op verdenking van moord. Merel ontdekt iets wat haar wereld op zijn kop zet....

Qua spanning doen de Vertrek-thrillers denken aan de zomer- en winter thrillers van Suzanne Vermeer. De taal is toegankelijk en het wordt nergens te bloederig of griezelig.

Conclusie: Hej Denemarken leest lekker weg als spannend verhaal, met een mooie twist

Hej Denemarken |Svea Ersson | De crimecompagnie

Meer recensies van Linda de Jong