Leren is leuk met het Insecten Doe-Boek van Roots

Linda de Jong 24 augustus 2020
Een boekomslag ontwerpen is een vak apart. Roots heeft dat helemaal begrepen, want buiten dat het boek op moet vallen, moet het ook de juiste doelgroep aanspreken. Ondanks dat ‘het kleine spul’ in dit boek eraan gewend is om zich te verstoppen, valt de cover meteen op en dat zit ‘m vooral in alle details. Daar is behoorlijk wat aandacht aan besteed en dat kan je zien en voelen. Neem alleen al de tekst op de hardcover, je wijsvinger gaat haast automatisch over het reliëf.

Vreemd genoeg doet het beeld om het omslag ook een beroep op het gehoor, want met een klein beetje verbeelding hoor je gezoem uit het boek komen. Daardoor heb je alle reden om het open te willen slaan.

LAAT HET AVONTUUR MAAR BEGINNEN!
Kinderen zijn leergierig en vinden het heerlijk om de wereld om hen heen te ontdekken. Misschien vinden ze insecten in het begin een beetje eng, of irritant, maar nog vaker is het aangeleerd gedrag door anderen. Dit boek doet er alles aan om uit te leggen dat insecten ook nuttig en interessant kunnen zijn. Zo zie je meteen dat een groot aantal insecten helemaal niet gecamoufleerd is, maar juist een opvallend kleurpatroon vertoont.

LET OP DE WAARSCHUWINGSSIGNALEN
Een wesp kan je niet bepaald gecamoufleerd noemen, en dat is maar goed ook, want hij kan gemeen steken en zo laat je hem met rust, maar er zijn ook insecten die de boel in het ootje nemen, zoals zweefvliegen en bidsprinkhanen. Die zijn dus echt niet zo eng zijn als dat ze lijken. De dagpauwoog vlinder bijvoorbeeld is schitterend gecamoufleerd als hij in rust is, maar zodra hij zijn vleugels openslaat zie je pas hoe mooi hij is.

HOE MEER JE OVER INSECTEN WEET, HOE LEUKER HET WORDT
En het mooie is: insecten zijn overal. Net als mensen hebben insecten een eigen leefwereld. Hoe leuk is dat om samen te onderzoeken? Wist je bijvoorbeeld dat een pissebed-moeder de liefste moeder van de hele wereld is? Dat een naaktslak dol is op kattenbrokjes, en dat sommige insecten heel goed kunnen samenwerken?

LIEGEBEESTEN EN POTIGE PUZZELS
Van de uitgebalanceerde samenwerking van tekst en beeld word ik heel blij, want op ieder bladzijde van dit boek valt wel iets te beleven. Buiten het lezen, zoeken, puzzelen en kleuren, valt er zoveel te zien en te leren. Ook hoe je tegen insecten aankijkt. De liefdevolle benadering toont een respect naar alles wat kruipt en sluipt, zonder te forceren. Het biedt een schat aan informatie voor kinderen in de basisschoolleeftijd, maar eigenlijk is het een boek voor alle leeftijden.

MET RECHT EEN DOE-BOEK, MAAR …
Misschien wel het enige minpuntje is dat er geen werkschrift bij zit, want als boekliefhebber is iedere kras of vouw immers even slikken. Ik zie het maar als een leerproces. Genieten zit in doen, en dat wordt ruimschoots goed gemaakt door je kind, die (met modder op de wang) aan het ontdekken is.

Dus neem het boek, met een vergrootglas, potlood en kladblok mee naar buiten en ga op avontuur. Spelenderwijs leer je welke insecten je waar kunt zien, in het bos, langs de kust of in het Hollandse weidelandschap.

Mijn lievelingsbeestje is de meikever vanwege zijn schattige oranje kwastjes.
Wat is jouw favoriete kriebelbeestje en waarom? Vertel het me in de reacties hieronder!

Ik geef het boek vijf sterren vanwege de uitvoering, originaliteit en creativiteit.
Deze uitgave van Roots en Fontaine Uitgevers kost €17 en is te bestellen via de shop van Roots magazine.

Meer recensies van Linda de Jong