Boeiende verhalen die geschiedenis levend maken

Linda Marie 13 november 2019
In vijftien kortverhalen nemen verschillende auteurs je mee naar diverse delen van de wereld. Van Londen, in 1974 over het Frankische Rijk, nabij Wezel in het huidige Duitsland, in 810 tot Oost-Cambodja, op 10 april 1975.

Vijftien verschillende schrijvers, vijftien verschillende streken, vijftien verschillende tijdsperiodes.

Een mozaïek aan vertellingen.

We lezen over een jong weesmeisje dat werkt als schoorsteenveger in het zeventiende-eeuwse Londen, over een beeldhouwer die in het oude Egypte voor een onmogelijke opdracht staat, over een visser in Dordrecht die betrokken raakt in de twisten tussen de Hoeken en de Kabeljauwen.

Elk kortverhaal wordt gevolgd door een historische achtergrond over de gebeurtenissen die de basis vormen voor het kortverhaal. Daarbij wordt aangeven wat feit en fictie is in het verhaal en voor de geïnteresseerde lezers zijn er verwijzingen naar (vaak Engelstalige) boeken die dieper op de gebeurtenissen ingaan.

Voor iedereen die graag historische verhalen leest, is dit een boekje een aanrader. Ook voor iedereen die op een leuke manier wil kennis maken met geschiedenis. Het is geen saaie geschiedenisstof maar door de verhalen worden de gebeurtenissen levend. Je krijgt een goede indruk van hoe het in die tijd geweest zou kunnen zijn. Je kunt de sfeer proeven, de lucht ruiken.

'De laatste uren van Abbas' van Wouter van Gorp vond ik heel ontroerend, over Abul-Abbas, de olifant die Karel de Grote als geschenk ontving van de kalief.

Met intense belangstelling heb ik ook het verhaal gelezen 'Een moeder vergeet niet' van Sandrine van der Velde over Janneke, of Jeanne in dit verhaal, het dienstmeisje op wie kort het oog van Karel V viel. Ze kreeg een dochtertje dat bekend kwam te staan als Margaretha van Parma.

Meer recensies van Linda Marie