Verloren zijn

Linda Marie 26 september 2023
Een interessant boek. Toch voor de meer ervaren lezer die overweg kan met het springen in de tijd - van november 1970 tot november 1978 - en met het ogenschijnlijk onsamenhangende en bij wijlen vage verhaal.

Na het lezen in 2020 van de trilogie van Haruki Murakami '1q84' herken ik in zijn derde boek 'Jacht' kenmerken die ook in 1q84 te vinden zijn. Spannend zijn beide boeken zeker en ze spelen zich af in een surreële wereld waar werkelijkheid en magische elementen door elkaar heen lopen. En ook in 'Jacht' is het hoofdpersonage een verloren gelopen jonge man tussen de twintig en de dertig. En weer had ik het idee dat Murakami graag over seks schrijft. En waar '1q84' zich voornamelijk afspeelt in Tokyo beginnen we in 'Jacht' ook in de grote stad Tokyo. Daarna gaat het hoofdpersonage naar Hokkaido op zoek naar een verdwenen schaap met een ster op zijn rug. Niet uit eigen vrije wil, maar gedwongen door de leider van een extreem-rechtse beweging. Met als enige aanwijzing een foto met het schaap op die een verdwenen vriend hem toestuurt. Toeval en noodlottige omstandigheden spelen een grote rol in het verhaal en tegelijk lijkt het alsof het toeval niet bestaat.

"Het is net zoals het gat in een doughnut: of je beschouwt het als een leegte of als iets dat bestaat..." - pagina 63
Over beide opties valt iets te zeggen.
Tijd en het verstrijken van de tijd is ook een thema dat geregeld naar voor komt. Een paar keer wordt verwezen naar 'Á la recherche du temps perdu' van Marcel Proust.

Het lezen van het boek is een beetje als de jacht op het schaap. Langzaam en je bent nooit zeker waar je uitkomt, áls je al ergens uitkomt. Mysterieus, geheimzinnig en avontuurlijk. Het zette me wel aan tot verder lezen, hoe vreemd deze vertelling ook is.

Na het lezen van 287 pagina's is het mij nog altijd niet duidelijk wat het schaap precies is of waar het voor staat. Misschien staat het schaap voor grote plannen, ideeën om de mensheid en de wereld volledig te veranderen.

"Ik weet alleen dat het een heel bijzonder doel voor ogen had: een groots opgezet plan om de mensheid en de wereld waarin wij wonen volledig te veranderen." - pagina 182

Het schaap trekt in bij een persoon en kan ook weer verdwijnen.

"Op een morgen deed ik mijn ogen open, en het schaap was weg. Op dat ogenblik besefte ik eindelijk wat het betekent om "ontschaapt" te zijn. Het is een hel. Het schaap laat alleen een idee achter. Maar zonder het schaap is het onmogelijk om dat idee kwijt te raken. Dat bedoelen ze met "ontschaapt". - pagina 182

Of misschien heeft de Japanse maatschappij en de wereld in het bijzonder behoefte aan een Leidsman, een Leider die de weg kan wijzen en raad weet in moeilijke kwesties. Want ook de jonge man uit 'Jacht' wordt geleid, eerst door een meisje met ongewoon mooie oren en daarna door de Schaapman. Wat we kunnen verliezen, is tijd. Wat we kunnen winnen, is tijd.

"Het is voorbij,' zei Dr. Schaap. 'Alles is voorbij.'
" 'Ja,' zei ik, 'het is voorbij.'
'Ik neem aan dat ik je moet bedanken.'
'Ik heb heel wat verloren.'
'Nee.' Dr. Schaap schudde het hoofd. 'Jij bent net begonnen te leven.'
'Dát is waar,' gaf ik toe.
Toen ik de kamer uitging, zat Dr. Schaap met gesmoorde stem te huilen, zijn hoofd op zijn bureau. Wat híj had verloren, was tijd. Die had ik van hem gestolen. En of ik daar juist aan had gedaan, heb ik nooit begrepen.' "

Elk mens gaat en zoekt zijn weg in de tijd die hem of haar gegeven is - met of zonder geestelijke Leidsman.

Meer recensies van Linda Marie