Deze recensie verscheen eerder op: https://divabooks.nl

In het eerste boek van de Kukulkans meesterplan trilogie wordt de lezer mee genomen in feit en fictie. De mythe en sage van de Chileense stammen en de geschiedenis zijn zo verweven dat het toch heel realistisch oogt.

Het boek begint met een terugblik naar de eerste jaguarkrijgers en zijn volk. Deze informatie is essentieel voor het verder lezen van het verhaal. Na deze intro wordt de lezer naar eind 1970 gebracht waar we kennis maken met Peter.
Hij is een van de personen wiens reis wij volgen.

Buiten Peter zijn verhaal volgen we meerdere lijnen van meerdere personages. Eén hiervan is Juan, hij is een jaguarkrijger die moet helpen de eindstrijd in goede banen te lijden. Zijn vrouw Fransisca is een machtige witte heks en samen hebben zij een dochter, Monica wie de witte vlam is.

Om de voorspelde en gezegde profetie uit te laten komen moet Juan een vloek zo sterk uitspreken over Monica’s geliefde. Dit betekend voor Juan dat hij alles verliest wat hij lief heeft. Om de wereld te redden moet Monica een kind baren dat wordt geboren uit het sterkste goed en het slechtste kwaad. Dan en alleen dan kan de wereld worden gered.

Wat mij opviel tijdens het lezen is dat er een soms wat onlogische woordkeus is gebruikt, dit kan voor mij komen omdat dit boek door een Belgische auteur is geschreven. Dit is soms even wennen maar het boek is wel begrijpelijk.
Het proloog weet mij als lezer meteen te boeien, maar daarna wordt het verhaal heel langzaam opgebouwd waardoor ik soms echt moet doorzetten voor er weer echt wat gebeurt.

Hoe alles precies in elkaar past met deze profetie en alle personages die je hebt leren kennen, dat weet ik nog niet. Wel weet ik dat ik zeker nieuwsgierig ben naar hoe alles precies zit en hoe dit gaat eindigen. Een leuk detail vind ik dat de auteur (Peter Varg) zijn eigen naam en dat van zijn vrouw (Monica) heeft gebruikt voor de twee ouders van het reddende kind.

Ik hoop dat ik het volgende deel, De weerbeer, iets meer spanning zit en dat we meer te weten komen over “De leegte” en Akash de god van de verwoesting. Om eerst meer inzicht te krijgen over de goden en hun wijze.

LANG VERHAAL KORT

Een verhaal dat in het proloog meteen met de deur in huis valt. De mythes en sage zijn zo verweven met feiten dat het lijkt alsof het echt zo kan zijn gebeurt. De opbouw van het boek is soms wat langzaam, persoonlijk denk ik wel dat dit nodig is voor het verdere verloop van het verhaal. Het vervolg deel, De weerbeer, hoop ik iets meer actie of vaart te hebben in het verhaal waardoor het nog lekkerder lezen word. Als Nederlands persoon kan het soms ietwat onwennig zijn dat er soms dingen anders geschreven zijn (bijv. hij noemt Peter) dan hoe wij dit gewend zijn. Veel verhaal lijnen en veel personages, allemaal boeiend en goed omschreven, maar hoe het allemaal bij elkaar hoort gaan we uitvinden.

Reacties op: 3.5 ster voor De Jaguarkrijger

De Jaguarkrijger - Peter Varg