Geeft stof tot zelf reflectie

Liz DivaBooks 07 april 2023
Dit boek met allemaal korte verhalen uit het leven van Lieven Vandekerckhove is bijzonder te noemen op zijn zachtst gezegd.
Natuurlijk in de positieve zin van het woord, want elk verhaal heeft een eigen thema dat centraal staat.

Rouw, verdriet en afscheid nemen zijn de wat somberdere thema’s, maar liefde geluk en humor zijn ook zeker te vinden.
Omdat het allemaal hele korte verhalen zijn (2 tot 4 bladzijde) kan je deze makkelijk tussen door één lezen.

Elk verhaal heeft mij wel even aan het denken gezet. Het mooie vind ik dat Lieven op best veel plaatsten heeft geleefd en dus ook de cultuur van daar kent. Dit komt bij meerdere verhalen naar voren. Degene die mij het meest bij blijft en ik ergens ook wel grappig vond is eentje over een ei.

Ik hoor je denken, een ei? ja dat klopt, want voor ons is het niet veel, maar voor sommige landen is een ei heel veel. Zeker als er weinig eten is. Doordat je leest over situaties die voor ons zo zijn van, ja het is maar…

Kan dat in een ander land of soms zelfs een andere cultuur heel anders zijn. De mensen die je in je leven tegen komt laten een indruk achter. Persoonlijk vind ik het mooi dat er ook verhalen over andere mensen in deze bundel staan.

Zoek je als lezer een boek om even stil te staan bij dingen, vind ik dit boek zeker geschrikt en raad deze ook aan om eens met andere ogen naar situaties of dingen te kijken.

Soms was voor mij de woordkeuze wat anders dan ik gewent ben, maar eenmaal een stukje in het boek leest het wel goed weg.
Soms merk je dan verschil tussen een Vlaamse en Nederlandse schrijver, maar het is zeer zeker niet hinderlijk.

Lang Verhaal Kort

Een bundel vol verhalen die je tot nadenken aanzetten. Elk verhaal is anders maar er zijn thema’s die terugkeren zoals liefde, dood en cultureel verschil of soms zelfs generatie dingen. De verhalen zijn niet heel lang en als je er zo nu en dan een leest heb je toch een momentje tot reflectie.

Meer recensies van Liz DivaBooks