Realistisch geschreven

Lizzie 29 februari 2020
De macht van K. Het thrillerdebuut van Jens vern alias van Sander Verheijen.
Hij is de oprichter van de populaire thrilersite crimezone.nl en werkte als thrillerredacteur en marketingmanager bij verschillende uitgeverijen. Sinds 2014 werkt hij als hoofdredacteur bij Hebban.nl. Met de macht van K. is hij niet aan zijn proefstuk toe in 2017 schreef hij al een autobiografisch debuut “ik kan er net niet bij”.

De cover van dit boek is mysterieus een donker gebouw met twee verlichte ramen en een man en een vrouw. Wat wil dit zeggen? De tekst die er dan bij staat: “als de het net zich sluit, twijfel niet. Denk niet na vlucht. Klinkt als muziek in de oren van menigte thriller liefhebbers, het wekt nieuwsgierigheid en doet een spannend boek vermoeden.

We worden meegenomen in de wereld van Tim. We starten in 2014 waar Tim als Tim Vissers door het leven gaat in de Haag, hij werkt in een bar en lijkt gelukkig met zijn leven die hij leidt. Tot hij op een avond in de bar een mysterieuze dame ontmoet, zij blijkt Emily Green te zijn. Tim kan haar maar niet uit zijn hoofd zetten en hoopt haar weer te ontmoeten.
Maar door zijn zoektocht komt zijn verleden terug naar boven. Hij was gevlucht naar De haag voor het prestigieuze IT-bedrijf The Keeler Compagne, het bedrijf bleek een duistere kant te hebben waarvoor Tim gewaarschuwd werd door een mysterieuze man die zichzelf De vriend noemt, hij heeft Tim een levensverzekering en vertelt hem wanneer het net zich sluit hij moet vluchten, zonder ook maar na te denken. Ook Emily blijkt een verleden te hebben.

Het is een verhaal die je van de eerste bladzijde in zijn greep houdt, je wil steeds verder lezen om het verleden van Tim en Emily precies inhoudt en waar het fout gelopen is.

Kan je zomaar iedereen gaan vertrouwen? Tim bleek in een droomwereld terecht gekomen te zijn vol luxe en geld.
En waarom is juist hij uitgekozen door Keeler? Iedereen bleek hier verwonderd over te zijn.

Het plot van dit boek zit heel goed in elkaar en is heel realistisch geschreven, dankzij het actuele thema van databeveiliging, wanneer je het boek leest heb je het gevoel dat alles wat er gebeurd, misschien ook effectief in real life gebeurd.
Zijn wij wel allemaal zo veilig, met het internet, onze smartphone? Het boek zet je aan het denken.

Vern heeft een mooi thrillerdebuut neergezet. Het boek is moeilijk weg te leggen en houdt je als lezer echt in zijn greep. Een aanrader.

Meer recensies van Lizzie