De succesformule is er weer

Lizzie 11 februari 2020
Doods Geheim het zesde deel in de Erika Foster reeks.

Erika is onderweg op kerstdag voor een lunch met commissaris Marsh en zijn gezin, wanneer ze stopt omdat ze politiewagens ziet. Blijkt een moeder haar dochter vermoord gevonden te hebben voor haar voordeur. In plaats van naar haar lunch te gaan begint Erika meteen met een onderzoek naar wat er gebeurd is. Het slachtoffer blijkt de 22-jarige Marissa te zijn die als burlesque danseres werkte in nachtclubs.
Naast de mysterieuze moordzaak blijken ook nog eens mensen in buurt van stations lastig gevallen te worden door een man met een gasmasker.
Bovenop dit alles kampt Erika ook nog eens met privéproblemen.

Doods geheim is geschreven zoals we in dit genre en van Brydza gewoon zijn, korte hoofdstukken, vlotte schrijfwijze, en spanning alom.
Bijna had ik afgehaakt aan de serie, omdat deel 4 voor mij wat tegenviel. Maar met deel 5 en deel 6 lijkt Brydza de succesformule opnieuw gevonden te hebben.

Een sterke opening, verschillende plotwendingen waardoor de zaak al snel ingewikkeld wordt, dit alles lijken ingrediënten te zijn tot de succesformule. Samen met het feit, dat je de personages steeds beter leert kennen. Vooral dan het hoofdpersonage Erika Foster, dit deel leren we haar weer wat beter kennen en krijgen we ook een andere kant van haar te zien. De muur die ze rond zich heeft opgebouwd begint stilletjes aan af te brokkelen.
Op deze manier komt ze menselijker over.

Wat Brydza heel goed doet, is ervoor zorgen dat zijn boeken ook als niet-reeks gelezen kunnen worden, in doods geheim wordt er genoeg informatie gegegeven om mee te zijn met het geheel, als je nu voor het eerst een boek van hem zou lezen en niet zou weten dat het uit een serie bestaat, zou je nog volledig mee zijn.
Doods geheim is een thriller die alles bevat wat een thriller met een hoofdinspecteur moet bevatten en is zeker een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Lizzie