niet wat ik verwachtte

Lovingbooksnl 25 februari 2021
Ik las Het Dorp van Belinda Aebi
Het verhaal had in het begin mijn volle aandacht. Eline die in een dorp terecht komt dat volledig van de rest van de wereld is afgesloten. Waar de Pastoor de regie voert en je als buitenstaander niet geaccepteerd wordt. Ook wordt het misbruik van jongens in de kerk aan de kaak gesteld. De juiste ingrediënten voor een thriller. Ik vond het dan ook een teleurstelling dat het verhaal een andere wending nam dan ik had verwacht.

De proloog van het verhaal is niet te rijmen met het verhaal. Het gaat over Andre Donkers. Hij was brandweerman en moest helpen bij een watersnoodramp. Omdat het werk bij de brandweer te zwaar was na die ramp, zocht hij een andere baan. Hij werd kraanmachinist en begon in Koolbeke met graven. Uit een beerput wordt een lichaam gehaald van een meisje. André stort in en is niet meer voor reden vatbaar.
Verderop in het boek komt het even ter sprake maar dit is enkel een aantal zinnen, André en zijn psychische toestand komen niet meer terug.
Erg jammer.

Ook gaat Eline op onderzoek uit naar het Kolbe-syndroom. Ze stuit op Hugo en wil contact met hem. Ze belt hem voor hij een toespraak geeft en wil een interview. En dit is het enige stukje waarmee het pad van Eline en Hugo zich kruist.

Wanneer het verhaal overgaat op Hugo wordt het een ander verhaal en is de enige link met Het Dorp de botziekte Kolbe- syndroom. Hugo is ooit in Koolbeke geweest om bloed af te nemen en onderzoek te doen naar het syndroom. Er is ook een dorpsbewoner die hem bedreigt vanwege zijn aandoening. Dit had van mij de volledige aandacht mogen hebben. Het verhaal van het dorp vond ik meer hebben als de verhaallijn van Hugo. Ook snap
Ik de verbinding tussen Eline en Hugo niet. Het zijn twee verhalen in een boek.
Hierdoor verslapte mijn aandacht. Wel heb ik het verhaal uitgelezen omdat ik nieuwsgierig was naar het einde. Ook deze was niet zoals ik verwachte helaas.

Eline Jehaes, een jonge journaliste, strandt met autopech in Koolbeke.
Ze gaat op zoek naar hulp in dit geïsoleerde dorp aan de oever van de Durme maar ontdekt dat ze er niet welkom is en dat er vreemde dingen gebeuren. Haar nieuwsgierigheid wordt geprikkeld wanneer ze merkt dat er een groep mensen woont met een uitzonderlijke, erfelijke aandoening.

Ze krijgt onderdak bij Silvia, de uitbaatster van de herberg ‘De Koolputten.’ Wanneer het lichaam van een jonge, zwangere vrouw uit een beerput wordt gehaald, gaat Eline dieper in het verleden graven. Ze moet te weten komen wat er zich heeft afgespeeld en waarom er over het dorp een dichte sluier van geheimen hangt.

Meer recensies van Lovingbooksnl