Eenzijdig

Luc Steensels 18 juli 2021
David tegen Goliath. De arme alleenstaande burger tegen de grote boze staat. Geen grote literatuur en wat mij betreft zeker geen thriller. Goed gevonden is om de omslag van het boek te spiegelen aan de omslag van de belastingsbrief. Maar om dan AANSLAG in kapitalen te zetten is wat mij betreft niet echt nodig om de beeldspraak van een psycologische aanslag van de fiscus op het indivdu te benoemen. De getroffen burger heeft een kort lontje en slaagt erin om de beambten tegen zich in het harnas te jagen door ze te beledigen. Zoals we allemaal weten zijn er 2 min of meer algemeen aanvaarde misdrijven : de verzekering oplichten en de belastingen oplichten. Als je in dat klimaat als fiscusbeambte met de povere middelen die je ter beschikking hebt fraude moet opsporen, is dat absoluut niet evident. Nergens echter in dit boek wordt rekening gehouden met de rol van de beambte. Want de fiscus was wel degelijk een grote fraude op het spoor. Het wantrouwen dat ze koesteren tegen de beklaagde is soms begrijpelijk als die zich op groffe en beschuldigende wijze tegen de ambtenaren keert. En dat mis ik toch wel in dit boek : een beetje nuance.

Meer recensies van Luc Steensels