Literair essay

Luc Steensels 01 mei 2024
Dit essay schreef David Grossman al in 2006, maar is nu in vertaling uitgebracht. Op de cover staat een van de talrijke schilderijen waarop Delilah de haren van Samson knipt (en niet de afbeelding die je op Hebban viind). Als je op internet zoekt naar schilderijen van dit Bijbels tafereel, krijg je een zeer uitgebreide collectie te zien. Ook andere daden van Samson (het gevecht met de leeuw, de moord op de 700 Filistijnen met de ezelskaak, de instorting van de tempel...). Het volledige levensverhaal van Simson (zoals hij in het boek wordt genoemd) wordt hier in het lang en het breed becommentarieerd. Het verhaal is ook veel uitgebreider dan de meest bekende ontknoping, te weten het afsnijden van het haar, waardoor Samson zijn kracht verloor en 'eindelijk' door zijn vijanden kon worden overmeesterd. Later zouden die dekselse Filistijnen, die dat op hun geweten hadden, dat alsnog bekopen als Samson met brute kracht de tempel deed instorten. Het verhaal doet soms denken aan de helden met superkrachten die vandaag de filmzalen overspoelen. Grossman noemt Simson de eerste zelfmoordterrorist. Ik vond de exegese van de bijbelteksten (die je eerst as such gepresenteerd krijgt in het boek) fascinerend. Grossman is een getalenteerd schrijver. Uit het essay blijkt tevens wat een fascinerende figuur Simson is en wat een geweldig boek de Bijbel is. Je moet het toch maar doen : een psychologisch profiel neerzetten op basis van bijbelteksten. Aanrader!

Meer recensies van Luc Steensels