Waardevol en komt hard binnen

maaike-de-vries 23 november 2021
Wat is er eigenlijk met jou gebeurd? - Jenny Jordahl
Een graphic novel over de moed om jezelf te zijn

“Iedereen bij jou thuis is zo mooi en slank. Wat is er eigenlijk met jou gebeurd? Je bent er vast een van de melkboer.”

“Schep je nou nog een keer op?”

“Wist niet dat dikzakken konden rennen!”

Zomaar wat zinnen uit de bijzondere graphic novel die net is verschenen bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Zinnen die je een koud gevoel geven. Die helaas nog steeds gezegd worden tegen mensen die ‘te dik’ zijn.

Janne is te dik. Vindt haar omgeving. Totdat haar vriendin haar vroeg wat er eigenlijk met haar gebeurd is, was er niks aan de hand. Janne is gewoon Janne. Maar vanaf dat moment gaat ze anders naar zichzelf kijken: met de ogen van de ander. In vergelijking met de ander. En dan is het hek van de dam. Ze hoort overal een boodschap in: ze is te dik, te breed, ze eet te veel, niemand vind haar leuk en knap, ze hoort er niet bij.

Haar onzekerheid is pijnlijk voelbaar vanaf de pagina’s, je wilt tegen haar schreeuwen: ‘Janne, je bent zo mooi!’ Maar het helpt niet, het monster heeft zich om haar heen gevormd. Letterlijk zien we een groot zwart wezen om Janne heen verschijnen als ze alleen is. Haar schaduw, haar ‘lelijke’ ik, en later degene die tegen haar zegt dat het nog niet genoeg is, ook al is ze kilo’s afgevallen.

Haar ouders maken zich zorgen. Maar niet om de juiste dingen. Ze vinden dat Janne wel wat mag afvallen en geven haar een ‘onschuldige’ challenge: voor elke kilo een bedrag. Janne gaat van de ene op de andere dag bijna niets meer eten. Ze wordt dun. Maar het rotte gevoel gaat niet weg.

Ik ben erg onder de indruk van deze graphic novel. Een bijzonder, ontroerend en steengoed verhaal dat extra hard binnenkomt door de combinatie van beeld en tekst. Fantastisch dat er steeds meer graphic novels verschijnen, daar is echt een publiek voor. Het biedt enorm veel mogelijkheden om in de klas met dit boek bezig te gaan.

Kies bijvoorbeeld een bladzijde en laat kinderen een kort verhaal of gedicht bij de illustraties maken. Of laat een scène uitspelen. Uiteraard is het onderwerp dik/dun zijn belangrijk om in de klas te bespreken. Maar belangrijker nog: het gaat niet om hoe je eruit ziet. Het doet zo’n pijn om afgerekend te worden op je uiterlijk, het is alles wat je hebt en bent, je kunt het niet veranderen (in sommige gevallen wel: als je dat zelf wilt).

Meer recensies van maaike-de-vries