Heerlijk boek des Kluuns

Maartje 24 oktober 2021
Wat doe je als succesvol schrijver wanneer je met je ex strijdt om de kinderen en alimentatie, je uitgever een nieuw boek wil zien en je boekhouder dringend adviseert je inkomsten te verhogen? Dan zeg je 'ja' tegen een televisieproducent om voor een nieuw programma een reportage te maken over DJ Thor. Een jeugdvriend die grootste successen kent in Las Vegas. Kluun dompelt zich onder in de wereld van privéjets, viprooms, designerdrugs, champagne en paaldanseressen. Maar of dit de juiste oplossing is voor zijn problemen?

DJ is absoluut een Kluun-boek. Als je eerder werk van hem hebt gelezen, begrijp je vast wat ik bedoel. Zijn typische manier van schrijven zorgt voor een Kluniaanse sfeer met de van hem bekende (zelf)spot en plotwendingen. Dit alles gesitueerd in een wereld waarover je, ik althans, niet vaak leest en die ook nog eens tot de verbeelding spreekt. Et voila, dan heb je een heerlijk boek voor een druilerige middag of voor op het strand. In elk geval, lekker ontspannend.

Wat dit boek sterk maakt, zijn de goed uitgewerkte en herkenbare personages. DJ Thor lijkt een dj met sterallures te zijn, maar blijkt gewoon een mens te zijn die uiteindelijk met het verlies van zijn roem probeert om te gaan. En met schrijver Kluun. Een klootzak die bereid is te willen verdienen aan het leed van zijn jeugdvriend. Al dan niet ingegeven door echtscheidingsperikelen en het mogelijk niet meer mogen zien van zijn kinderen. Dat DJ Thor meer dan alleen die DJ met sterallures blijkt te zijn, en dat Kluun toch berouw toont aan zijn jeugdvriend, maakt het verhaal mooi rond.

Gewoon een heerlijk Kluniaans boek.

Meer recensies van Maartje