Niet in woorden te vatten sterk

Maartje 14 april 2022
Wanneer haar vader overlijdt, is Sophie Nauta helemaal op zichzelf aangewezen om alles te regelen. Haar moeder overleden en haar broer, met wie ze geen goede relatie heeft, woont in New York. Bij het leegruimen van het huis blijkt beetje bij beetje dat haar vader niet de man was die ze dacht dat hij was.

Eigenlijk laat mijn leeservaring van dit boek zich niet in woorden vatten. Dit verhaal zit zo vernuftig in elkaar en dat heb je pas écht door als je het uit hebt. Als ware het een puzzel waarvan de stukjes langzaam op zijn plek vallen, maar met dat cliché doe ik dit verhaal zeer zeker tekort. Van den Bemd bouwt zijn verhaal zorgvuldig op. Er is goed nagedacht over welke details en wanneer deze worden toegevoegd. Dit maakt het verhaal wat langzaam, maar dit is verreweg een tekortkoming in dit boek. Juist de snelheid is er onderdeel van dat je voelt dat er iets niet klopt, maar wat dat is, is lang niet precies te zeggen. Je zou het mysterieus kunnen noemen.

Halverwege lijkt het verhaal een beetje te stranden, maar juist dan schakelt het verhaal een tandje bij. Dan blijkt hoe stevig het fundament van dit verhaal is gebouwd.

‘Na de val’ is geen alledaagse roman, maar een roman waar het vooral in de precisie zit. Een vader die geen pa genoemd wordt en de tekeningen van Sophie die een rol spelen. Afgesloten met een bijzonder eind, dat je even moet laten bezinken.

Dit is nou bij uitstek een boek dat je gewoon moet lezen om het te ervaren!

Bedankt Gert-Jan van de Bemd voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Maartje