Vlot geschreven realistische christelijke roman

Maartje 22 april 2022
De 17-jarige Julia uit een protestants-christelijk gezin, heeft haar examen behaald en begint aan een opleiding in de zorg. Met haar intrek in een kamer in de zusterflat komt ze onder de vleugels van haar ouders vandaan. Klaar om het leven te gaan ontdekken.

Hoe weet je de waarden en principes die je van thuis hebt meegekregen in stand te houden als je hart je een andere richting op duwt? Hoe kun je de buitenwereld en de wereld van thuis met elkaar verenigen? En wat wil je zelf? Wat zijn de waarden en principes die jij zélf wilt volgen?

‘Paradijsbloem’ is een levensecht verhaal over volwassen worden in een christelijke wereld. Het op eigen benen gaan staan en daarbij eigen keuzes (moeten) maken. Maar kun je eigen keuzes maken én loyaal blijven aan je ouders als je van inzicht verschilt? Voor Julia is dit lang niet zo eenvoudig.

Van ‘t Wout weet je mee te nemen in de dilemma’s waar de christelijke Julia voor komt te staan. Met de heftige pijn en verdriet die daarbij komen kijken. Gesitueerd in de jaren negentig, maar nog immer actueel.

Het boek is verdeeld in 3 delen en heeft geen hoofdstukken. Dat laatste gaf mij enige onduidelijkheid over de tijdspanne dat het verhaal heeft. Je legt het boek dan ook wat minder makkelijk weg, maar de vraag is of dit voor het boek een nadeel is;)

Het boek lees je ook snel uit vanwege de herkenbare personages. Dat staat overigens niet gelijk aan het begrijpen van de personages. Als buitenstaander blijf ik mij afvragen waarom vader het geloof verkiest boven zijn dochter. Maar als boeken ergens goed voor zijn, dan is het wel je kennis te laten maken van verhalen uit werelden die wellicht niet dezelfde is als die van jou.

Met: ‘Kind, wees eerlijk naar jezelf en de mensen om je heen. Je hebt niets te verliezen. Het zal je alleen maar bevrijden.’ geeft Van ‘t Wout haar lezer een wijs advies mee via het personage van de wat excentrieke tante, die eigenlijk altijd in dit soort verhalen aanwezig is als fijne ‘tegenhanger’. Een advies waar we, denk ik, allemaal wat aan hebben.

‘Paradijsbloem’ is een vlot geschreven, realistische (christelijke) roman. Die ook voor een buitenstaander leesbaar en interessant is. Of je de keuzes van de hoofdpersonen nu wel of niet begrijpt, uiteindelijk draait het allemaal om het volgen van je hart.

Meer recensies van Maartje