Interessant, leerzaam en inspirerend verhaal van een topcoach

Maartje 26 november 2023
In What it takes vertelt Sarina Wiegman over haar carrière en strategieën als een van de meest succesvolle voetbalcoaches ter wereld. Sarina Wiegman onderscheidt zich al jaren als ware pionier in de voetbalwereld en werd al drie keer uitgeroepen tot Best FIFA Women’s Coach. Ze heeft dan ook zowel het nationale vrouwenteam van Nederland als dat van Engeland historische overwinningen behaald. Haar coachingfilosofie maakt haar een van de succesvolste coaches in de voetbalgeschiedenis.

In What it takes vertelt ze over haar filosofie, de team first-mentaliteit. Dit doet ze zakelijk. Net als haar coaching, is het verhaal zo geschreven dat alles in dienst staat van de boodschap. Geïllustreerd door bijdrages van speelsters, assistenten en anderen uit de werkomgeving van Wiegman. Deze bijdrages zorgen voor verlevendiging, uitleg en kleur in het verhaal.

Bevlogen. Duidelijk is haar drive om van haar team een “team” te maken dat gaat voor de beste prestaties (wat duidelijk anders is als de eerste plek). Je voelt de oprechtheid van haar bevlogenheid om ongelijkheid op de kaart te zetten. Dat gevoel wordt naarmate haar verhaal vordert sterker en sterker. De bevlogenheid om kinderen te laten zien dat alles mogelijk is. Daar waar we als maatschappij nog lang niet dichtbij genoeg zijn.
Voetbal is voor iedereen en die strijd is nog lang niet gestreden. En die strijd heeft rolmodellen nodig. “Wat je niet ziet, kun je niet worden.”

Een interessant boek, dat veel vertelt, af en toe met herhaling en op sommige plekken wat diepgang mist. Omdat de zogenaamde helikopterview wordt gebruikt terwijl ik soms uit juist graag een vergrootglas had gehad.

What it takes, verwacht geen biografie van de persoon Sarina Wiegmans, maar een biografie van een voetbalcoach aan de top. Eén die je entertaint als voetballiefhebber, je onderwijs als coach en inzicht geeft als manager in het bedrijfsleven. En het belangrijkste: een die inspireert om te werken aan een maatschappij die inclusief is!

@harpercollins bedankt voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Maartje