Muziekroman een soap op papier

Maartje 28 april 2022
Over een zangeres die een kans krijgt, die kans pakt, succes krijgt, succes verliest, vrienden maakt én vijanden. Wars is van alle slijmerij die erbij lijkt te horen om credits van een platenmaatschappij te verdienen. En hoe jong ze ook is, ze weet precies wat ze wil en doet op muzikaal gebied geen consessies.

Jane heeft een familie om op terug te vallen, met wie ze een geheim deelt. Een groot geheim dat haar leven bepaalt. En oh ja, en een liefde die wel, niet, wel, niet werkt….

Het is 1969 als een lokaal bandje, The Breakers (hoezo heten ze Harpoon op de achterflap?), mag invallen voor de verhinderde hoofdact. Zangeres Jane Quinn laat bij velen een verpletterende indruk achter, krijgen een platencontract aangeboden én mogen als voorprogramma van de beroemde Jesse Reid mee op tournee. Is haar muziek haar meer waard dan de liefde en de veiligheid van haar geheim?
‘Janie Q’ is een sfeervolle muziekroman gesitueerd in de jaren ‘70 en gebaseerd op het liefdesverhaal van Joni Mitchell en James Taylor.

Met feelgood ben ik niet zo bekend, maar ‘Janie Q’ is wat mij betreft een feelgood+. Een geüpgraded liefdesverhaal. Met kleurrijke en geloofwaardige personages en invoelbare pijn verpakt in een goed bewaard geheim van de familie Q. Dit en de songteksten die vervlochten zijn in het verhaal zorgen voor een zodanig evenwicht dat de zoetigheid niet de overhand krijgt. Op het begin na dan. (En ergens in het midden, oh en ergens tegen het eind).

Nee, Janie Q is niet de roman die ik verwachtte. Teleurgesteld? Neuh, dat niet. Zo op zijn tijd is een roman dat leest als een soap of een romantische film wel eens goed om de liefdescynicus in mezelf te voeden;)

‘Janie Q’ is een roman waarin je je kunt onderdompelen in een tot de verbeelding sprekend muzikaal sterrendom of als je gewoonweg wilt wegdromen bij de liefde. Even satisfying als een kattenfilmpje of een lekker toetje. En die ga je ook niet uitgebreid analyseren. Geniet tijdens het lezen en daarna snel weer door.

Meer recensies van Maartje