Mooie jeugdroman met actie en veel thematiek

De gorilla en de jongen is een mooie jeugdroman over Joseph en de vriendschap die hij sluit met de gorilla Adonis. Vanwege zijn opstandige gedrag wordt Joseph tijdens WOII weggestuurd naar Londen naar de norse mevrouw F. Het enige wat voor Joseph zinvol is aan zijn verblijf, is dat mevrouw F een dierentuin heeft. Joseph sluit hier vriendschap met de gorilla Adonis.

Schrijver Phil Earle heeft een gemakkelijke schrijfstijl. Voor de doelgroep zeker prettig, maar ook gezien de best heftige thema's die hij heeft verwerkt in dit boek, maakt zijn schrijfstijl het behapbaar.
De aanloop van het verhaal duurde wat lang, vond ik persoonlijk. En toen het moment eenmaal daar was, werd het een beetje afgeraffeld. Hier had de schrijver wat meer mee kunnen doen.

Hoofdpersoon Joseph is een jongen die heel opstandig is. Dit druipt de eerste paar hoofdstukken van de pagina's af en daarmee is de toon gezet. Earle maakt heel goed duidelijk dat een mens eigenlijk niets nodig heeft, behalve aandacht en mensen (of dieren!) die om hem geven. De opstandigheid van Joseph is achteraf ook heel begrijpelijk.

Het verhaal speelt zich af tijdens WOII. En natuurlijk zijn hiervan typische elementen terug te vinden in het boek. Toch had het verhaal zich ook in een heel andere tijd af kunnen spelen. De oorlog was meer de setting waarbinnen het een en ander gebeurde.

Ik geef De gorilla en de jongen 4 sterren. Het is een prachtige jeugdroman, die jongeren zelf kunnen lezen, maar die zich ook zeker leent voor hele mooie gesprekken. Want in welke tijd we ook leven, we hebben allemaal iemand nodig die om ons geeft. Te beginnen bij jezelf.

Meer recensies van Mandy Braakhekke