Prachtig verhaal over het vluchten uit je eigen land

Mandy Braakhekke 16 april 2021
Een meisje en haar moeder stappen in de donkere laadbak van een vrachtwagen, voor een lange, onzekere rit. Het lijkt wel een ruimtecapsule op weg naar een onbekende planeet. Ze moeten heel stil zijn. Gelukkig is het meisje wereldkampioen stil zijn.

"Ik kan stil zijn. Ik kan muisstil zijn. Ik kan ademen zonder geluid te maken. Ik kan plassen zonder dat het klatert. Ik kan zo stil zijn dat ik mijn haar kan horen groeien. Kan niet? Kan wel!"

Een ontroerend verhaal over een meisje dat samen met haar moeder vlucht uit het door bommen geteisterde land. Tijdens het verhaal kom je er achter dat de zus van de hoofdpersoon is omgekomen tijdens een van de vele bombardementen. Oma vlucht niet; alles waar ze van houdt is in de stad. Die kan ze dus met geen mogelijkheid verlaten. En vader komt later...
Een gezin dat door de oorlog is verscheurd. Dit wordt niet met zoveel woorden beschreven, maar lees je tussen de regels door. Het vluchtplan van moeder en dochter komt met name naar voren en de symboliek van een ruimtereis. Een indrukwekkend voorleesverhaal voor kinderen vanaf een jaar of 8. Het zal zeker tot mooie gesprekken leiden.

Meer recensies van Mandy Braakhekke