Horen, zien, zwijgen

MandyLoesink 08 februari 2020
Al ruim vijf jaar terroriseert een moordenaar de inwoners van Chicago. Zijn modus operandi is altijd dezelfde: hij straft zondaars door hun kinderen te ontvoeren. De volgende dag ontvangen de ouders een pakketje met daarin een oor. De dag daarna volgen de ogen. Ten slotte de tong.
Wanneer op het lichaam van een verkeersslachtoffer een -pakketje met een afgesneden oor word gevonden, weet -detective Sam Porter twee dingen: 1) Dit is de moordenaar die hij zoekt, 2) hij heeft 72 uur om het laatste slachtoffer te vinden, de vijftienjarige Emory, voor zij aan uitdroging overlijdt. Op het lichaam van de moordenaar wordt ook een dagboek aangetroffen dat Emorys locatie prijsgeeft. Maar iets blijft aan Porter knagen. Was de aanrijding wel een ongeluk? En is de overleden man inderdaad de seriemoordenaar, of loopt de echte killer nog vrij rond?

Waar te beginnen... Lang geleden dat ik zo'n goed boek heb gelezen! Een boek dat pakte vanaf de eerste regel en dit vast wist te houden tot en met de laatste. Een boek dat niet aan de kant te leggen was. Een boek dat je slapeloze nachten bezorgt doordat je maar door wil lezen. Oh, wat was dit goed!
Naast het feit dat het verhaal meer dan goed in elkaar zit (origineel, spannend, intrigerend, gruwelijk, heel veel vaart, geweldige plotwendingen), staat dit boek met een aantal geweldig goed uitgewerkte personages. Sam Porter is sympathiek en de auteur weet zijn personage heel mooi op te bouwen. Steeds wordt er iets meer duidelijk rondom zijn persoontje. En dan Aap... Aan de hand van fragmenten uit zijn dagboek wordt duidelijk wie hij is en waarom hij is wie hij is. Het begint allemaal redelijk onschuldig, maar dan... Niets dan enthousiasme voor mij, wat een debuut! Dat tweede deel gaat heel snel volgen!

Meer recensies van MandyLoesink