In de maneschijn

MandyLoesink 18 april 2020
Er waart iets dodelijks rond in het bos. Eerst moesten de wilde paarden eraan geloven. Nu zijn het onschuldige mannen en vrouwen die worden vermoord door een gedaante zonder gezicht. Verdwaald in het donker proberen ze te vluchten, zich te verstoppen. Wanhopig roepen ze om hulp. Maar er is niemand die ze kan horen…
Helen Grace ziet zich geconfronteerd met een nieuwe nachtmerrie. De slachtoffers hangen met pijlen doorboord aan de statige oude eiken in het bos. Waarom worden hulpeloze -vakantiegangers opgejaagd tijdens het campingseizoen? Wat hebben de moorden te betekenen? Is dit soms het werk van een psychopaat? Of is het een teken van een occulte samenzwering en worden de slachtoffers geofferd aan het bos zelf? Helen moet zich in het duister wagen om de waarheid achter deze wel heel macabere zaak te achterhalen

Met zijn typische manier van schrijven weet Arlidge ook in dit boek meteen te intrigeren. Korte hoofdstukken die telkens eindigen met een soort van cliffhanger. Dit maakt dat het boek lastig aan de kant te leggen is. 'Vooruit, nog één hoofdstuk...' hoor ik mezelf regelmatig zeggen. De sfeer van een donker, verlaten bos wordt goed neergezet. Bijzonder onheilspellend en het belooft wat voor de rest van het boek. Daarop verdergaand, de rest van het boek zit prima in elkaar. Het is spannend en er gebeurt van alles en bovendien in hoog tempo. Verrassend vond ik dat Helen Grace dit keer wat toegankelijker, bijna vriendelijk, omschreven werd. Bekende personages zijn wederom van de partij, zoals hondsloyale Charlie Brooks en het-bloed-onder-de-nagels-vandaan-halende Emilia Garanita. Hier ontstaat ook meteen een beetje mijn 'probleem'. Het is allemaal wat meer van hetzelfde. Een hoop ellende, gruwelijke moorden, één of meerdere van de vaste personages met problemen thuis en Helen die zichzelf op spectaculaire wijze in de problemen brengt, gevaarlijk gewond raakt en vervolgens alles eigen houtje alles oplost. Het leest als een trein en verveelt geen seconde, maar heel verrassend is het allemaal niet (meer)

Meer recensies van MandyLoesink