Rusland door de ogen van Tsjechov en Krielaars

Maria van Ewijk 03 april 2022
Krielaars reist de de door hem zeer bewonderde Russische schrijver Anton Tsjechov na op diens tochten eind 19e, begin 20e eeuw door Rusland. Je leest veel over het leven en de tijd van Tsjechov maar Krielaars ontmoet ook allerlei Russen onderweg. En die zeggen dingen als
'Werken kun je ook morgen. Zo doen we het in Rusland altijd. Eerst zuipen en eten, en daarna een beetje werken. Bovendien zuig je dat nieuws toch uit je duim, want zo doen Russische journalisten dat ook. Die liegen alleen maar, omdat ze niet mogen schrijven wat er in Rusland werkelijk aan de hand is'
Ook verder veel verwijzingen naar De Nieuwe Rijken, propaganda, volksverlakkerij, de bevolking weet niet beter. Treurig en ontluisterend.
Het gaat ook vaak over het enorme drankgebruik, het lijkt of mensen voortdurend dronken zijn.
Tot slot de laatste zin: 'Het is in wezen nog steeds hetzelfde Rusland dat Tsjechov beschrijft -een land van onmetelijke tegenstellingen, waar rechtvaardigheid schaars is. Niemand kan me wijsmaken dat de waarheid elders ligt'.

Meer recensies van Maria van Ewijk