Oekraïne

Maria van Ewijk 03 april 2022
Gekozen om wat meer historische achtergrond te krijgen rond de oorlog in Oekraïne, en dat lukte ook zeker wel. De roman eindigt kort na de MH17 ramp. de protesten op het Maidanplein en de later volgende opstand in Donetsk en Loehansk zijn belangrijke elementen. De hoofdpersoon Wessel Stols is dan Europarlementariër en houdt na aandringen van zijn partij een opzwepende toespraak. Later voelt hij zich daar enorm schuldig over: 'zijn we door het geven van valse hoop niet medeaanstichters geworden van de oorlog in Oost-Oekraïne? En hadden we die oorlog voorkomen, dan was de MH 17 ook niet...

Verder valt in de roman het decadente en in feite ontluisterende leven en werken van Europarlementariërs op. Als het werkelijk zo gaat... De hele politiek krijgt overigens een flinke veeg uit de pan!
Tegen het eind van de roman overpeinst Stols de situatie in de Donbas: 'En die op een dag weleens een hele oceaan van bloed zou kunnen veroorzaken? Een grote oorlog. Was hij dan de enige die inzag dat hij fout was geweest, vals, hypocriet, door voortdurend het ene te bepleiten en tegelijkertijd het andere te doen'. (!!)

Meer recensies van Maria van Ewijk