Boeiend inkijkje

Maria van Ewijk 21 maart 2024
15/52 Stramer - Mikolaj Łoziński
Het verhaal van het Poolse, Joodse gezin Stramer, begin twintigste eeuw. Het is een warm gezin met zes kinderen. Vader Nathan is een dromerige stijfkop die steeds weer deals en plannetjes ziet mislukken. Mooi vond ik het verhaal over het eigen café maar dat lukt door Nathans stommiteit ook niet. Het gezin kan net het hoofd boven water houden dankzij geld van Nathans broer in Amerika en door de bijlessen die de slimme oudste kinderen Stramer geven.
Een voor een verlaten de kinderen het huis, om te studeren, samen te wonen, actie te voeren voor het communisme en een belandt in de gevangenis.
Dan is er steeds meer anti-semitisme, de woning ooit vol kinderen is nu vol met problemen. De dreiging wordt groot, enkelen vluchten en duiken onder. De familie raakt steeds meer verspreid. Het boek eindigt aan het eind vd Tweede Wereldoorlog maar je weet dan niet hoe het iedereen is vergaan. Ik heb begrepen dat er nog een volgend deel aankomt.
Het boek is een boeiend inkijkje in het leven van een gewoon Pools gezin in de jaren 20-40 van de twintigste eeuw. Het bestaat uit korte hoofdstukken steeds vanuit het perspectief van de wisselende gezinsleden. Dat vond ik ook weleens jammer, had mijn voorkeuren voor sommige van hen, had die liever wat uitgediept gezien. Je kijkt nu wat meer op een afstand. Het is geen zwaar boek, er is, zeker aanvankelijk ook humor. Mooi tijdsbeeld

Meer recensies van Maria van Ewijk