Oorlog

In het tweede deel van de memoires van Abel Sikkink wordt je ondergedompeld in de Amerikaanse Burgeroorlog. Abel en zijn beste vriend Kalle gaan als verslaggever en fotograaf naar beroemde slagvelden als Antietam, Shiloh en Gettysburg. Het verhaal bevat nogal wat expliciete slagveldscenes. De foto's van Kalle worden geëxposeerd in New York (plaatsing in de krant was technisch nog niet mogelijk). De tentoonstelling van Antietam is historisch, had een enorme impact, bracht de vreselijke waarheid over oorlog bij de mensen. Hierover wordt gezegd 'Ze legden de doden bij de voordeur'.
Van Abel en Kalle heeft Wagendorp een soort avontuurlijke helden gemaakt. Ze zijn steeds op de goede plek, ontmoeten bekende en belangrijke mensen als Walt Whitman, generaal Grant, actrice Laura Keene, Silas Soule, president Lincoln. Abel is zelfs aanwezig in hetzelfde theater wanneer Lincoln wordt neergeschoten.
Wrang is dat je zelf parallellen trekt met de verslagen over het slagveld in Oekraïne . En bv met Zelensky, wanneer Abel zich afvraagt 'hoe één mens de verantwoordelijkheid kon dragen voor iets wat zo groot en veelomvattend is' Hij vraagt dan aan Lincoln 'hoe houdt u het vol?'.
Verder is er Sand Creek , een massale slachtpartij onder indianenstammen. Door toedoen van Kalle komt ook dit in de krant.
De waarde van het boek zit voor mij vooral in de historische achtergronden. Abel en Kalle en andere niet-historische personages blijven me te vaag en vlak.

Meer recensies van Maria van Ewijk