Meeslepend verhaal vol duistere geheimen, spannend tot het einde!

MarieJoseJansen 27 maart 2024
'De logé' is het thrillerdebuut van Nelle Lamarr, maar haar alter ego Nelle L'amour is een New York Times en USA Today bestseller auteur met tientallen romans op haar naam. Onder een ander pseudoniem heeft ze ook een aantal fantasy's geschreven. Ze woont met haar gezin in Los Angeles waar ze ooit als scenarioschrijver en tv producer aan de wieg van Power Rangers stond.
'De logé' wordt aangeprezen als een psychologische thriller voor fans van 'De hulp' van Freida McFadden, die het zelf ook warm aanbeveelt! Lia Belt heeft de vertaling verzorgd en het boek is uitgegeven door Uitgeverij de Fontein, van wie ik een recensie-exemplaar mocht ontvangen dankzij Hebban. Hiervoor wil ik beiden hartelijk danken.

In 'De logé' leren we het rijke gezin Merritt kennen en Tanya, die als Britse uitwisselingsstudente een jaar lang bij Matt, Natalie en hun kinderen Paige (17) en Will (12) in Los Angeles komt wonen. Oudste dochter Anabel is overleden en dat trekt een behoorlijke wissel op het gezin. Vooral moeder Natalie rouwt nog en hoopt dat de afleiding door de aanwezigheid van Tanya het gezin weer wat meer bij elkaar zal brengen. Tanya neemt haar intrek in de oude kamer van Anabel en palmt Natalie helemaal in. Paige en Will laten zich niet zo makkelijk voor de gek houden en vertrouwen haar niet. Tanya lijkt op Anabel en gaat zich ook steeds meer zo gedragen. Ook komen er hoe langer hoe meer duistere trekjes naar boven. Het wordt dan ook steeds duidelijker dat er iets niet klopt. Maar het gezin heeft zelf ook geheimen..

Van kinderserie via fantasy en spannende erotische verhalen naar psychologische thrillers. Nelle Lamarr draait haar hand er niet voor om. Haar brede ervaring in verhalen vertellen, spanning opbouwen, plottwists verzinnen en personages uitwerken merk je heel goed. De schrijfstijl is toegankelijk en haast filmisch. Door wisselende perspectieven en korte hoofdstukken zit de vaart er meteen goed in. Net als bij de boeken van Frieda mcFadden start Nelle Lamarr ook met een proloog van iemand die terugblikt op alle gebeurtenissen, waardoor je meteen wilt weten wie het is en wat er dan allemaal precies gebeurd is. Vervolgens ga je terug in de tijd en beleef je het verhaal, bezien door de ogen van Natalie en Paige, die elk naar Tanya kijken met hun eigen gekleurde blik en totaal andere gevoelens. De epiloog komt met een kneiter van een cliffhanger, zodat je achterblijft met de hoop op een vervolg.

Natalie en Matt torsen het nodige uit het verleden mee. Ze hebben samen geheimen, maar ook elk apart van en voor elkaar. In elk hoofdstuk wordt hier iets meer over ontrafeld waardoor het voor mij echt een pageturner werd. Je gaat scenario's in je hoofd bedenken en je wilt dan perse weten of je goed zit. De spanning wordt hierdoor goed opgebouwd, maar sommige dingen gingen voor mijn gevoel toch snel en kwamen soms wat bevreemdend over. Op die puntjes miste ik net iets meer diepgang. Op tv zou het allemaal prima werken, het leest dan ook alsof je naar een spannende film zit te kijken. De vergelijking met de boeken van Freida McFadden ligt voor de hand, maar werkt hierin eerder iets ten nadele, omdat die op die puntjes wel wat sterker waren en je weet daardoor ook al een beetje wat je kunt verwachten. Uiteindelijk wordt het boek afgerond met een fantastische ontknoping die nog lang na zindert.
Concluderend is 'De logé' een meeslepend verhaal vol duistere geheimen wat spannend blijft tot het einde.

Meer recensies van MarieJoseJansen