Prettig leesbare, toegankelijke Scandi-thriller

MarieJoseJansen 27 februari 2024
Verborgen in de sneeuw is het eerste deel van de serie De Åremoorden van Viveca Sten (Bergstedt, 1959). Deze vooraanstaande Zweedse advocaat is ook succesvol auteur van juridische non-fictie en thrillers, waarvan in Nederland haar Sandhamn-serie die begon met Stille wateren werd uitgebracht.
In Verborgen in de sneeuw leren we Hanna Ahlander kennen op het moment dat haar leven compleet instort. De politieagente raakt zowel haar relatie als haar baan in Stockholm kwijt. Ze trekt zich terug in het kleine dorpje Åre, een Zweeds ski-oord waar haar zus een lodge heeft. Wanneer het dorp opgeschud wordt door de verdwijning van een tienermeisje neemt de lokale rechercheur Daniel Lindskog maar wat graag Hannah's hulp aan. Een sjaal in de sneeuw is de enige aanwijzing, de temperatuur daalt en er nadert een storm. Steeds meer levens raken in gevaar. Hannah en Daniel hebben elk hun eigen problemen en de tijd dringt. Kunnen ze het web ontrafelen?
Verborgen in de sneeuw is een erg toegankelijke Scandi-thriller. Ook voor mensen die niet vaak thrillers lezen is het verhaal interessant en zeer goed te volgen, met name door de korte hoofdstukken die met data worden aangegeven. Dit verhaal is daarmee ideaal voor een heel breed publiek. Voor de echte thriller lezer voelt het wellicht als een soort "instapmodel" waarbij dit geen afbreuk doet aan het verhaal. Dat is ook voor de doorgewinterde Scandi-fan onderhoudend genoeg, zeker omdat het een seriestarter is. Je verwacht dat het eerste deel van het verhaal gebruikt wordt om personages te introduceren en de vaart in het tweede deel pas wat hoger komt te liggen. Dit is op een prettige manier gedaan. De personages zijn prima neergezet en ook de sfeer en de omgeving wordt prachtig uit de doeken gedaan. Sten doet ook haar best om de belangrijkste verhaallijnen naar het einde toe uit te werken zodat het ook prima losstaand gelezen kan worden. De ontknoping van het verhaal is goed uitgewerkt. Misschien niet schokkend onverwacht maar prima uitgewerkt. De prettige schrijfstijl van Sten zorgt ervoor dat dit verhaal onderhoudend blijft tot het einde en ik toch wel heel benieuwd ben naar de volgende delen.
Al met al een prettig leesbare, toegankelijke Scandi-thriller met interessante personages, mooie sfeerbeelden en perspectief voor een zeer boeiende serie.

Meer recensies van MarieJoseJansen