Meeslepend, magisch verhaal over vriendschap, verbondenheid en de kracht van boeken.

Twintig jaar lang moest de Schotse ambtenaar Gareth Brown ploeteren om een boekcontract in de wacht te slepen. Alsnog sneuvelde zijn eerste boek, wat hij zelf 'een gestoorde, ingewikkelde roman over de uitvinding van tijdreizen' noemt, bij het inleveren. Toen hij diverse ideeën opwierp over wat erna zou komen, vertelde zijn agent hem dat dit boek, Het boek der deuren, het boek was dat hij moest schrijven. De uitgevers waren razend enthousiast en het boek werd voor publicatie al aan 20 andere landen verkocht. In Nederland heeft Lia Belt de vertaling verzorgd en Luitingh Sijthoff het boek uitgegeven.

Samen met de befaamde buddyread van Ilona da Costa las ik dit verhaal direct na het magisch-realistische De verborgen boekwinkel, waar ik instant verliefd op was. Ik kon me dan ook niet voorstellen dat er een beter boek over de magie van boeken kon bestaan. Voor een booklover in hart en nieren bestaat er niets mooiers dan een ode aan de magie van boeken, boekwinkels en bibliotheken. Waar in eerder genoemd werk een verborgen boekwinkel het stralend middelpunt is, is het hier een bibliotheek vol magische boeken die, verborgen in de schaduwen, een belangrijke rol speelt. Drummond Fox, de bibliothecaris, bewaart er 17 speciale boeken, elk met een ander soort magie, om ervoor te zorgen dat ze bewaard blijven en niet in verkeerde handen zullen vallen. Zoals met alles wat zeldzaam en speciaal is, wordt er ook op de boeken gejaagd en verdient een speciale boekhandelaar miljoenen met veilingen van zulke speciale boeken.
Cassie Andrews werkt in een normale boekwinkel en krijgt op een dag het boek der deuren in handen. 'Hou het in je hand en elke deur is iedere deur'. Wanneer ze experimenteert met de magische krachten en haar beste vriendin Izzy het boek googled, weten de verkeerde mensen dat het legendarische boek is opgedoken en kan alleen Drummond hen nog helpen. Verstrikt in een wereld vol geweld en gevaar proberen ze in leven te blijven en antwoorden te vinden. Wat volgt is een bloedstollende race tegen de tijd en een verschrikkelijk kwaad.

Dit boek laat zich niet in een hokje plaatsen. Of de auteur het nu zo bedoeld heeft, of dat het komt doordat er echt magie in zit, maar dit verhaal biedt iets voor elke lezer. De magische boeken geven een fantasy-element, er is mysterie, er zitten thriller-elementen in, we krijgen te maken met psychopaten, er is een beetje horror, er zitten roman-elementen in, met name de jeugdtrauma's en de vriendschappen. De goed uitgebouwde karakters zorgen ervoor dat je mee kunt leven en de locaties worden levendig beschreven. Het taalgebruik is vrij eenvoudig over de gehele linie maar soms intens en bloemrijk. In het begin is het soms wat beschouwend, hier leren we Cassie en Drummond goed kennen. Het tweede deel staat bol van de actie en dan zit de vaart er goed in. De alwetende verteller kijkt met iedereen mee, ook met de psychopaten. Dat geeft een extra dimensie aan het verhaal. De korte hoofdstukken hebben titels die verwijzen naar de gebeurtenissen en het boek is ook opgedeeld in delen met titels. Zo weet je goed waar je zit, want tijdreizen is ingewikkeld en veel plottwists zie je echt niet aankomen, maar Brown, en dat is echt geniaal, heeft alle verhaallijnen in alle tijdlijnen perfect afgewerkt en alle losse eindjes zijn aan elkaar geknoopt. Op het einde is de cirkel rond en is alles duidelijk. We leren veel personages kennen en er gebeurt ontzettend veel, maar alles heeft een reden en alles is met elkaar verbonden en dat is meesterlijk uitgedokterd. De diepere betekenis en de symboliek zijn ook schitterend verwerkt in dit meeslepende, magische verhaal over vriendschap, verbondenheid en de kracht van boeken.

Meer recensies van MarieJoseJansen