Hartverwarmend verhaal met belangrijk maatschappelijk thema in een heerlijk feelgoodjasje

MarieJoseJansen 09 maart 2024
Danielle van Helden is een auteur met een heel eigen schrijfstijl. Haar verhalen lezen stuk voor stuk erg fijn en dat zij ook werkzaam is in de zorg zie je terug doordat er altijd een heel bijzonder zorgthema in verwerkt wordt. In haar eerste feelgoodroman Het begint met een geheim (Luitingh-Sijthoff augustus 2022) was dat ernstige ziekte. De novelle Met een korreltje zand die daarop volgde behandelde op hartverwarmende wijze het thema mantelzorg voor iemand met een verstandelijke beperking en in haar derde roman (oktober 2023) Even aan mijn moeder vragen was dementie een belangrijk thema. Het begon allemaal in 2021, toen Danielle een schrijfwedstrijd won en ze het korte verhaal Op rolletjes in de Romcomnibus publiceerde. Dit verhaal heeft ze nu bewerkt en opnieuw uitgebracht als novelle. Deze nieuwe versie is uitgebreider en heeft meer diepgang.

In Op rolletjes leren we Lois kennen. Wanneer haar oudere zus Esmee haar uitnodigt om mee te gaan op een bootreisje bedenkt ze zich geen moment. Een gratis cruise. Zon, zee en lekker luieren, wie wil dat nu niet? Had ze de mail maar goed gelezen, want eenmaal aan boord blijkt het anders in elkaar te zitten. De andere passagiers halen haar compleet uit haar comfortzone en ook met de eigenzinnige schipper Joris loopt het niet van een leien dakje. Toch wil ze zich niet laten kennen en doet ze keihard haar best, maar haar zus lijkt het allemaal beter te weten en laat het niet na om direct met haar commentaar klaar te staan. Als dat maar goed komt..

Daniëlles levendige, vlotte schrijfstijl is onmiddellijk herkenbaar. Op hartverwarmende wijze behandelt ze weer een voor haar zo kenmerkend zorgthema, maar denk maar niet dat het verhaal dan ook zwaar en moeilijk is omdat het een aangrijpend thema heeft. Zij weet het toegankelijk en soepel te houden door de heldere opbouw, luchtige gebeurtenissen en heerlijke personages die je direct in je hart sluit. Doorspekt met veel humor en typische feelgoodkenmerken is dit een verhaal wat je raakt maar ook laat lachen.
Lois maakt een duidelijke groei door. In het begin komt ze wat onvolwassen over en hoewel er spanningen zijn door de bemoeienissen, laat ze Esmée maar wat graag voor zich zorgen. Door de omgang met de passagiers en Joris leert ze snel bij. Ze heeft eigenlijk weinig reden tot klagen en mag wel eens volwassen worden en wat dankbaarder zijn. Ze gaat daardoor met andere ogen naar Esmée kijken waardoor hun band verbetert.
Waar we Lois goed leren kennen, beperkt zich dit bij Esmée, Joris en de overige personages tot zover het nodig is voor hun rol in het verhaal. Bij een kort verhaal kan dit ook bijna niet anders. De ruimte ontbreekt simpelweg om iedereen helemaal uit te diepen.
Het thema heeft de diepgang die het nodig heeft en dat is knap bij een kort verhaal. Vooroordelen en ongemakkelijke gevoelens worden daarbij niet geschuwd en dat zet je als lezer ook aan het denken.

Al met al is Op rolletjes een heerlijk verhaal met hartverwarmende personages waarbij Danielle van Helden wederom een belangrijk maatschappelijk thema de aandacht geeft die het verdient, in een luchtig feelgoodjasje waardoor het voor iedereen een feest is om te lezen.

Meer recensies van MarieJoseJansen