Aangrijpend en meeslepend familiedrama

MarieJoseJansen 15 februari 2024
Je bent prachtig was als Hello beautiful de nummer 1-romanbestseller van 2023 in Amerika. Ann Napolitano, ook bekend als auteur van Lieve Edward, schreef een aangrijpend en meeslepend familiedrama wat briljant vertaald is door Maya Denneman. Wij mochten samen met @ilonaslevenbijls vooruit lezen in een buddyread, op 12 maart is deze hartverscheurende familiegeschiedenis overal verkrijgbaar.

We volgen William Waters vanaf zijn door tragedie getekende jeugd. Hij ontmoet de bruisende Julia Padovano op de universiteit en vanaf daar leren we ook haar en haar familie kennen. We leven jarenlang met ze mee in chronologische volgorde met soms een sprong vooruit van enkele jaren. Elk hoofdstuk wordt beschreven vanuit een ander perspectief waardoor we goed kunnen inleven in de verschillende personages. Wat hierbij knap is, is dat Napolitano niet in herhaling valt door gebeurtenissen vanuit elk perspectief te beschrijven. Het verhaal gaat gewoon door bij een perspectiefwissel, wat ik heel erg prettig vond, net als haar meeslepende manier van vertellen en het gebruik van mooie zinnen en beschouwende gedachten.
Napolitano heeft aangegeven geïnspireerd te zijn door Louisa May Alcotts klassieker Little Women (vertaald als Onder moeders vleugels) en verwerkte wat verwijzingen in het verhaal. De vier zeer verschillende zussen zijn initieel erg hecht, maar door alles wat ze door de jaren heen meemaken, worden de verschillen steeds groter en heeft het gevolgen voor hun onderlinge band. Ook William komt erachter dat het verleden je niet alleen tekent, maar ook je karakter vormt en daar kun je niet voor weglopen. Tragedies, familiebanden, onbegrip, keuzes, het heeft allemaal invloed op het leven en de toekomst. Kan liefde een gebroken mens heel maken? Deze vraag staat werkelijk centraal in het verhaal.

Je bent prachtig is een aangrijpend en meeslepend familiedrama wat soms pijnlijk herkenbaar dichtbij komt. Net als in het echte leven volgen gebeurtenissen elkaar op terwijl de personages erop reageren vanuit de ingewikkelde familiedynamiek die hen gevormd heeft, en maken zij keuzes vanuit hun overtuigingen. Liefde, vriendschap, verlies, rouw en zelfacceptatie. Het komt allemaal voorbij. Wij lezen hun gevoelens en gedachtes en soms zullen we het er totaal niet mee eens zijn, maar een mens reageert vanuit zijn eigen ervaringen en dat maakt het vaak ook zo tragisch. Je gunt hen zoveel meer. Dat Napolitano zulke levensechte mensen heeft neergezet, met nare trekjes en gerafelde randjes, die dan toch elkaar vastgrijpen en een leven opbouwen is emotioneel en inspirerend. Je bent prachtig is een boek wat me nog lang zal bijblijven.

Meer recensies van MarieJoseJansen