Wegdromen, zwijmelen en genieten in één grote, kleurrijke feelgoodsoap

MarieJoseJansen 29 april 2024
Een dag om nooit te vergeten, het nieuwste boek van de Queen of Feelgood Jill Mansell, blinkt om te beginnen uit door de waanzinnig mooie cover en de sprayed edges. Net als vorig jaar heeft @lsamsterdam weer een pareltje voor de boekenkast uitgegeven, nu nóg fleuriger en mooier. Ik raak niet uitgekeken en ben dan ook heel erg dankbaar voor het gekregen recensie-exemplaar.

Dé bruiloft van het jaar moest een dag om nooit te vergeten worden, maar dat liep natuurlijk niet zoals iedereen had gedacht. Lottie ziet er na vijftien jaar Max weer. Hun laatste kus werd nooit overtroffen, maar iets schokkends dreef hen voortijdig uit elkaar. Ongewild komen allerlei gevoelens bij haar terug, maar hij is buiten bereik, toch?
Het huwelijk van Cameron en Freya zal ingezegend worden door Peter, maar zijn vrouw Ruby ontdekt iets over hem waar ze zo kwaad over is dat ze zonder na te denken over de gevolgen een beslissing neemt. Ook Freya zelf heeft een geheimpje en degene die alles in gang heeft gezet, worstelt ook met het nodige. Zal de bruiloft nog wel doorgaan? Het is in elk geval zeker dat niets ooit nog hetzelfde zal zijn in Lanrock.

Lottie en Ruby zijn twee heel verschillende karakters, maar beiden maken een prachtige ontwikkeling door gedurende het verhaal. Die ene dag verandert hun leven compleet en ze zullen daar hun weg in moeten vinden. Dit doen ze op geheel eigen wijze en daardoor sloot ik hen, maar vooral Ruby, direct in mijn hart.
Zoals we van Jill Mansell gewend zijn, worden er nog veel meer personages opgevoerd. Zij hebben allemaal hun rol in het verhaal en maken de meest uiteenlopende dingen mee. Daardoor blijft het boeiend. Er is drama, humor, veel hartverwarmende gebeurtenissen en leuke dialogen. De personages zijn divers en er is aandacht voor actuele kwesties en moderne relaties. Dit allemaal tegen de achtergrond van het heerlijke plaatsje Lanrock, wat zo beeldend wordt beschreven dat ik er het liefst zou gaan wonen. De landkaart in het boek is ook een leuke toevoeging. De mate van diepgang en originaliteit is passend bij één grote, kleurrijke feelgoodsoap! Er zijn de nodige plottwists en op het einde komen de verhalen allemaal op heerlijke, hartverwarmende wijze bij elkaar. Het slot is dan ook op en top feelgood. Wegdromen, zwijmelen en genieten met de hoofdletter G!

De schrijfstijl is onmiskenbaar Jill. Luchtig, humorvol, korte hoofdstukken, wisselende perspectieven en goed opgebouwd met gevoel voor drama en sfeer. Door haar levendige pen zie je het plaatsje zo voor je en gaan de personages echt voor je leven. Het is alsof je bij hen bent in Lanrock en onderdeel van de gebeurtenissen bent. Dat is de kracht van Jill Mansell. Zij weet je onderdeel van het verhaal te maken, waardoor Een dag om nooit te vergeten een heerlijke op en top feelgood ervaring wordt!

Meer recensies van MarieJoseJansen