Wat bezielde Thomas G.?

Mariek 11 oktober 2020
Het spanningsveld tussen het heden en het verleden is een belangrijk thema in het werk van Nelleke Noordervliet (1945), die haar romans vaak in het verleden situeerde. Dat haar meest recente roman De val van Thomas G. zich in het heden afspeelt, tekent haar veelzijdigheid. Die blijkt ook uit de verschillende genres die zij beoefend heeft: naast romans schreef ze ook over geschiedenis en ze schreef essays, verhalen en docu-fictie.

In De val van Thomas G. maken we vanuit verschillende perspectieven kennis met uitgever Thomas. Zijn vrouw, schrijfster Isa is woedend afgereisd naar Ierland om daar in zelfgekozen eenzaamheid te verwerken wat er gebeurd is. Zijn dochter, filosofiedocente Leonie, probeert zich in Amsterdam staande te houden. Journalist Joris zoekt contact met hen en anderen, op zoek naar een verhaal over ‘de ondergang’ van Thomas waarin hij aanvankelijk wil focussen op het mechanisme van ‘trial by (social) media.’

Pas veel later komen we erachter wat er precies gebeurd is met Thomas, en in het laatste derde deel van de roman horen we de voorgeschiedenis vanuit zijn eigen perspectief.

De schrijfstijl van Nelleke Noordervliet is sterk. Ze beheerst alle registers, van poëtisch tot nuchter, van zacht tot spijkerhard. De gedeeltes waarin Isa aan het woord is, bevatten kernachtige formuleringen van gevoelens, lyrische beschrijvingen van het Ierse landschap en de oude verhalen, ironische terzijdes en beeldende typeringen. De personages hebben ieder een eigen stem, en een eigen visie op Thomas. Wie was hij echt, en wat heeft hem bewogen?

Heel wat thema’s worden aangeraakt, met als meest opvallende de verschillende vormen van eenzaamheid. Het boek kent een mooie opbouw waarin informatie gedoseerd gegeven wordt; soms bevat een enkel zinnetje weer belangrijke nieuwe informatie. Noordervliet trapt niet in de valkuil om een expliciete duiding te geven of een boodschap te verkondigen. Na het open einde is de lezer vrij om een eigen interpretatie te vormen van de val van Thomas G.

Het is geen makkelijke roman, maar alleszins gebaat bij aandachtige lezing en herlezing. Een ideaal leesclubboek!

Meer recensies van Mariek